Försvinnande god mat

För ett år sedan fick vi tillökning. Efter 8 års stadiga önskningar fick yngsta dottern sin efterlängtade hund.
Det var kärlek vid första ögonkastet, en brun labrador vid namn Isak.
 
När jag växte upp fanns det alltid hundar på gården. Med pappa som skogvaktare var det ju naturligt. Visst, det var jakthundar men när jag var riktigt liten fick vi hem Trulle, en engelsk setter som visserligen var en utomordentlig fågelhund men också verkligen blev en familjehund.
 
 
 
Jag växte verkligen upp med denna hund. Trulle låg strategiskt under bordet vid min plats under middagarna. Praktiskt för mig så att jag snabbt och lätt blev av med oönskad mat.
Detta fenomen är något jag ser hos mina "pluttisar" på jobbet. Har hand om 1 - 3 åringar och det märks tydligt vilka som har hund hemma. Beteendet sitter i hos barnen även om vi inte har någon fyrbent som "sopar upp" på golvet efter dom. 
 
MEN.... att ha en labbe hemma i detta matlagningskök är en utmaning.
Jag är alltid först uppe på helgen. Vid 6-tiden går jag ut med hunden, fixar frukost till honom, fixar frukost till mig och.... sen går jag och frukosten och lägger oss en stund till.
En morgon gjorde jag just detta med undantag att jag fixade värdens godaste köttbullsmacka. Köttbullar, rödbetsallad grönsaker... rubbet. Ställde in den längst in vid väggen på arbetsbänken. 
Tog en tur in på toaletten, gick tillbaka för att hämta kaffe och mackan men....... mackan borta och hunden hade gått och gömt sig.
Häromdagen hade vi besök av en god vän till familjen.
Det var lördag och min vana trogen när det är lördag lagade jag en trerättersmiddag till oss.
Förrätten (som är en favorit i familjen) består av crepes och dessa gjorde jag i förväg. Ställde dom högt upp i väntan på fyllningen.
Ropade till mig familjen att det var dags för förrätt. Ställde ner tallriken med crepes, vänder mig om för att ta kastrullen med fyllning från spisen, vänder mig tillbaka mot arbetsbänken..... alla crepes borta.
Hur arg jag än var så kunde jag bara inte låta bli att skratta.
 
Min mat har verkligen blivit försvinnande god.

 
Köttbullsmörgås
 
1 skiva rågbröd
5 msk rödbetssallad
3 köttbullar
2 tunna skivor rödlök
3 skivor gurka
2 skivor inlagda rödbetor
 
Lägg rödbetssalladen på brödskivan
Dela köttbullarna i halor och lägg på
Fördela lökringar, gurka och hackad inlagt rödbeta på mackan
Ät och njut.... om ni inte har en labbe som hinner före.

 
 
Buttermilk pancakes 4 personer
 
2 ägg
1 paket tinad bladspenat 250 gram
1 msk smör till stekning
2 dl creme fraiche
1/2 dl grovhackad dill
200 gram rökt eller gravad lax
 
Smeten:
1 3/4 dl vetemjöl
1 krm salt
1 ägg
1 dl vatten
1 dl filmjölk
2 msk smält smör
 
Börja att vispa ihop smeten.
Blanda mjöl och salt i en skål
Vispa ner ägg, vatten och fil, vispa tills smeten är slät
Rör ner det smälta smöret och blanda väl.
Låt den vila ca 30 minuter
 
Hårdkoka äggen Kyl ner dem, skala och grohacka dem.
Krama ut vätskan ur spenaten. Fräs den i smör smaka av med salt och peppar
Rör ner creme fraiche och låt koka i ett par minuter.
Häll över i en skål och låt svalna något.
Blanda i ägghacket och dillen, ställ åt sidan
 
Häll 1 dl av smeten i en stekpanna, vänd och lägg upp på tallrik
Lägg en generös klick spenatblandning på ena sidan och toppa med lax, vik över kanten, servera och njut.