Semesterdag i regn och rusk

Regnet vräker ner utanför fönstret.
Midsommarens värmebölja är för dagen ett minne blott.
Själva firade vi denna härliga högtid i Båstad. Dans kring midsommarstången i Norrvikens trädgårdar och middag i ett litet gårdshus vi hyrt över helgen.

Framåt natten vandrade vi ner till bryggan ett par hundra meter från huset i den ljusa sommarkvällen och kryssade mellan den ena vrålåket efter den andra.
Här är det inte gamla klassiska "raggarbilar" som hemma i Dalarna, nä här står porschen parkerad brevid ferrarin och stadsjeeparna breder ut sig på de smala gatorna i stan.
Vi dukade upp vårt kvälls snacks i form av ostar och en flaska champagne, satt oss och tittade på den fantastiska solnedgången och lyssnade på dottern som simmade rundor i havet. (Hon har nog garanterat varit sjöjungfru i ett tidigare liv)

Men nu regnar det som sagt och jag har suttit en stund och klistrat in bilder från förra sommarens äventyr i Toscana. Här ligger bilder, kartor och menyer om vart annat efter den oförglömliga resan vi fick möjlighet att
vara med på.
Jag började skriva dagbok när jag var var 8 år och flyttade till Sollerön. Nu när jag tittar i dem så slår det mig att jag alltid haft en fascination av mat. Ofta förekommer vad vi ätit till middag eller beskrivning av någon restaurang familjen besökt.

Men åter till Toscana.....
Dagen då min syster fyllde 60 år började vi med olivoljeprovning på gården vi bodde.
Vi åkte sedan söderut till en liten gömd by uppe i bergen söder om Montepulciano. Här såg det ut som tiden stått stilla tills någon öppnade en dörr i en fastighet eller man behövde gå på toaletten.
Tipp topp modernt överallt. Till och med en gammal källare hade blivit lägenhet. Kapellet fungerade som konsertlokal eller användes till utställningar.

Restaurangen bjöd på ett fantastiskt kök och här åt vi våran lunch.
Fondue på italienska ostar, gudomlig pasta, charkuteribrickor och glass gjord på olivolja.
Byn hade varit på väg att förfalla totalt när en amerikan fick upp ögonen och köpte hela byn...
Kom då att tänka på mannen vi träffade i Båstad i midsomras:
- Var på semester i norra Italien förra sommar och kunde ju inte låta bli att köpa en lägenhet där innan vi åkte hem. Platsen var ju bara helt fantastisk.
Ja, så kan man ju också göra....

Min syster ville inte ha några presenter men vi kunde ju inte låta bli att ge henne det här.

I gårdens kök fick vi utbildning i hur man gör Foccacia.
En fantastiskt rolig upplevelse. Systrarna fick lägga ifrån sig sina älskade kameror och börja baka. Äntligen fick vi också lära oss varför vi aldrig fått degen bra, den har varit sååå kladdig.
- Mer olivolja på händerna, domderade kockan.
Magi skedde, med olivolja på händerna blev plötsligt den kladdiga klumpen mjuk och följsam.

Dottern fick med de andra barnen som var där baka pizza.
- Det här kan du, sa damen och nickade belåtet till henne där hon stod och knådade degen.

Vi fick ockå lära oss att du använder en påse socker (typ en sådan där från McDonalds) till en deg pizza.
Kan ni gissa vad vi fick till middag den kvällen?
Kan ni gissa vad min familj fick till lunch idag?
För receptet, det tog jag så klart med hem.

Pizza/Focaccia ( ½sats 1 plåt)

½ kg mjöl

Lägg på vad du vill ha
Jäs 1 timme till
Grädda 20 minuter

Sedan kunde jag ju inte låta bli att göra olivoljeglass till melonen dottern beställt till efterrätt idag.
Det har blivit mycket glass denna semesterveckan.
Bjäreglass måste jag bara rekomendera (eftersom vi har långt till Klings glass här i Skåne)

P.S. I Båstad pratar man faktiskt inte skånska, där pratar man stockholmska. D.S   ;)