Vinter i Skåne

- Nu njuter väl du när det är snö, säger en del till mig
- Nej, nej nej.... jag avskyr detta!
- Men..... du som är född i Norrland.
- Hrm, jag är INTE född i Norrland, jag är född i Sveriges sydligast fjällvärld och just därför är jag trött på snö.
 
Ja, ja, det är roligt för barnen, de får åka pulka, skidor och skridsor och jag missunnar inte dom detta.
Sedan måste jag ju erkänna att det är oerhört mysigt att en solskensdag som denna kunna åka ner till havet, lattja med hunden och avsluta promenaden med varm choklad och nybakta scones (som dottern fixade i morse) DET är ju inte helt fel....
 
 
Uppväxt med en skogvaktare till pappa och en lärare till mamma och dessutom båda två scouter så var det bara så att på ledig tid så var man ute i skog och mark.
Detta uppskattades väl inte så jättemycke när jag var tonåring och som jag nu är lite extra lyhörd över med en tonåring i huset.
Nu hör det till saken att överst på hennes önskelista över födelsedagsfirande alltid varit....
Picnic UTE!
 
Nu hör det till saken att hon fyller år under Trettonhelgen så ibland har vi varit insnöade (grilla på innergården) men vi har också sökt skydd bakom en bunker efter kustlinjen och ätit tårta i kylan där grädden frysit till is.
 
Men efter år och år av vintriga kalas beslöt hon sig att vänta till våren. Vad vi gjorde då?
Grillade ute så klart och hade skattjakt och Geocatch. 
 
Nu längtar jag till påskhelgen,, till avstampen för den skirande grönskan.
Jag älskar mitt Skåneland men besöker gärna mitt Dalarna på sommaren.
- Saknar du inte fjällen och skogen, frågar en del.
- Nej, jag har havet och jag har Söderåsen, vidderna och naturen.
Dessutom som extra bonus har jag Danmark inom en timme och det, det får bli 
min nästa blogg.
Ha det gott, här kommer lite vintriga picnic tips.

Varm choklad 4 - 6 muggar
 
100 gram choklad
1 liter mjölk
1/2 dl farinsocker
2 krm vaniljsocker
1 krm mald kanel
 
Grovhacka chokladen och låt den sakta smälta i hälften av mjölken.
Tillsätt resten av mjölken och kryddorna
Vispa tills allt blandas
Häll på termos
Ut i nature eller på förstutrappan och njut.

Varm saft 4 glas
 
3 dl konc svartvinbärssaft
8 dl vatten
2 kanelstänger
2 stjärnanis
2 bitar pomeransskal
 
Koka upp allt och låt dra i 15 minuter.
Sila av och häll på termos

Jordnötssoppa 4 personer
 
3 scharlottenlökar
1/2 purjolök
1 msk smör
1 msk tomatpure
2 krm cayennepeppar
3 dl + 5 dl vatten
2 grönsaksbuljongtärningar
1 dl jordnötssmör
2 dl cocosmjölk
2 msk pressad citron
 
Hacka scharlottelöken, strimla purjolöken
Fräs sedan i smör
 
Tillsätt tomatpure och peppar, låt fräsa en stund
 
Tillsätt 3 dl vatten och buljong, låt detta sjuda i 10min.
 
Mixa soppan , tillsätt resten av vattnet och koka upp soppan igen.
 
Vispa i jordnötssmör och kokosmjölk, smaksätt med citronsaft.
 
Häll på termos och ta med ut i vinterlandet.