Kyla, snö och en eggnog




Utsikten från vårt vardagsrumsfönster är vackert men just nu just nu drar jag hellre blicken (och fötterna) mot eldstaden inne i vardagsrummet.




Det är kallt, bitande kyla tränger in genom allt tycks det nu. En filt, en bok och en brasa är det enda jag behöver idag.
Visst jag tycker det är jättemysigt att packa ryggsäcken med varm dryck, några smörgåsar och sittunderlag för att sedan bege sig exempelvis ner till havet.
Men just nu är det en råkyla som är allt annat än trevligt.



Det är ju inte för inte som Grönländskan har mängder med ord för snö, men de är inte ensamma. Nord indianderna liksom samerna har en mängd ord för snö, se bara samiskan här nedan.

gálav

före där skidorna sjunker djupt i lös vintersnö

guolldo

snöstorm

habllek

lätt luftig dammsnö

jiegnga

is

muohta

snö

njáhtso

blöt snö

ridne

snö i träden

ruohkadagá

barblåsta fläckar på kalfjället, vindblotta

siebla

genomblöt snö om våren

sjålkkå

trampad, hård och slät snö

soavlle

sjövatten blandat med snö ovanpå isen

suohpa

snöbro över bäck på sommaren

ngásj

gammal grov lös snö, rinner som grovsalt

tjarvva

skare

tjiegar

område där renarna gräver i snön och äter

tsievve

hård snö som renarna inte gräver igenom

vahtsa

litegrann nysnö

åppås

orörd mjuk snö


Källa: Hesmasters Faktoider


Faktoid (av faktum och oid, "något som liknar") är föreställningar som hålls för sanna, men som i själva verket är felaktiga. En mjukare variant är om påståendet inte kan bevisas vara felaktigt, men saknar tillräcklig grund för att man ska kunna sluta sig till att det är ett faktum.

Källa: Wikipedia




Vissa i min närhet tycker jag är lite småkonstig när jag uttrycker mig om att det "luktar snö". Ofta har jag rätt. ;) Det är en speciell doft i luften innan det börjar snöa.
Inte vet jag om det beror på att jag är född i Sveriges södra fjällvärld, eller om det är för att jag är född en synnerligen kall vinternatt (till och med i Idre-mått mätt) ;)



Under uppväxten var nog det roligaste med snön att gå till "Klickten" på Sollerön och åka pulka, bygga snöborgar och den där iskalla vintern då det var enbart frost på marken men jättekallt.
Siljan frös och blev till en gigantisk skridskobana.
Vi packade ryggsäckar med matsäck och brasved och gav oss iväg. Skrinnade runt hela Sollerön vilket nog tog så gott som hela dagen men med en fantastisk upplevelse i bagaget och (tack och lov) bortglömda onda fötter och muskler dagen efter.



Det kallaste jag varit med om var nog en nyårsnatt i slutet på 70-talet.
Min barndomsvän Helén och hennes föräldrar brukade under några år komma hem till oss på nyårsafton när vi bodde på Sollerön.
Vi som då var tonåringar tyckte det var en bra idé att ta en promenad innan tolvslaget. Vi kunde ju kanske träffa på någon intressant person av motsatta könet, i annat fall så kunde vi ju alltid gå och tjejsnacka (eller tjejfnittra kanske) om alvarliga saker som.... pojkar...)
-Klä er ordentligt. Det är KALLT!, var uppmaningen från föräldrarna.

Dumdristiga var vi inte så Helly Hansen åkte på, raggsockor i de fodrade näbbstövlarna, päls, lovikavantar och Stenmarkmössor åkte på.
Det nöp rätt bra i kinderna upptäckte vi men vi gick upp på "Bockan" = buss stationen, kommunalhuset.
Inte en själ ute.
Vi gick en runda och begav oss hemåt så småningom för att få smaka på det mousserande vinet vid tolvslaget.

När vi kommer hem och går upp på farstubron så slänger jag ett öga på termometern på väggen.
Den ser konstig ut.
Går närmare och upptäcker att kvicksilvret gått ner till -41 grader och fortsatt ner i kulan under.
Hur kallt det var den natten vet jag inte men mer är -41 var det iallafall.

Nej idag kurar jag nog hellre ihop mig framför brasan istället för att en vinterpicnic-korg packas.
En god bok och en eggnog väntar mig nu så.... Ha det gott i kylan!



Morots och apelsinsoppa
4 personer

500 gram morötter
4 potatisar
1 röd chili
1 msk olivolja
3 grönsaksbuljongtärningar
1 liter vatten
3 dl apelsinjuice

Skala och skiva morötter och potatis
Lägg grönsakerna tillsammans med chilin i en gryta
Bryn i oljan ca 3 minuter

Smula i buljongtärningarna och häll i vattnet.
Låt koka ca 10 minuter.

Mixa med stavmixer till en slät massa.
Tillsätt apelsinjuicen
Koka upp på nytt

Gott soppbröd

10 stycken

25 gram jäst
½ tsk salt
1 tsk socker
5 dl grahamsmjöl/eller dinkelmjöl
2 dl vetemjöl

Ugnen 200 grader

Rör ut jästen i ljummet vatten
Tillsätt salt samt socker
Arbeta ner mjölsorterna och arbeta tills degen släpper bunkens kanter.
Dela i 10 bullar, rulla och lägg på plåt
Jäs 30 minuter
Grädda 20 minuter
Pensla med vatten och låt kallna på galler under duk

Phenomenal Party Eggnog
(ur Mat med Hetta, Jane Butel)

20 personer

12 äggulor
12 äggvitor
2 ½ dl socker
1 liter vanlig mjölk
2 ½ dl amerikansk whiskey
2 ½ dl ljus rom
1 liter vispgrädde
färskriven muskot efter smak

Vispa äggulor till en tjock smed med elvisp
Lägg sockret efterhand under fortsatt vispning.
Vispa in mjölken i små omgångar så att den blandas i ordentligt.
Vispa ner whiskeyn och rommen
Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner den i smeten
Rörö ner den vispade grädden
Häll upp i en bålskål
Servera med riven muskot på.