Påskdagar, fjäll och en nedbrunnen stuga

Sitter nu här efter en väldigt trevlig påskhelg.
Dagarna går bara så fort.....

Denna påsken fick jag fira med en person som fanns hos min familj på påskloven när jag var liten. Min kusin Göran dök upp och minnen från påskarna i Idre dök upp tillsammans med honom.



Det var mycket skidåkning på fjället och jag var rätt avundsjuk på min syster Karin och kusin Göran som fick tillbringa dagarna på Idrefjäll eller i Huskläppen åkandes slalom.
Själv var jag för liten för att tillbringa dagarna i backen och fick snällt följa med resten av familjen upp på fjället. Det var längdåkningsturer med vattenpauser vid fjällbäckar, energipauser med choklad och nötter som togs ur pappas annoraksficka och lunchätning vid öppen eld där mackorna plockades fram ur ryggsäckarna.
Varje smörgåspaket noggrant dekorerade på smörpapperets utsida så att man skulle få rätt smörgåsar. Vi fick bre mackorna själva efter frukosten så alla fick precis så många man ville ha och framför allt det pålägg man ville ha. För "huvvaligen" om man skulle råka få en äggmacka med kaviar eller en leverpastejmacka.



En hel del påskhelger tillbringades i Röskåsen som ligger strax innanför gränsen till Norge vid Drevsjö, i skuggan bakom Dalarnas näst högsta fjäll Härjehogna och söder om byn Drevdagen i Sverige.



Här var livet också rätt orättvist när man var liten. Alla andra utom jag fick tolka efter skotrar till stugan. Själv fick jag snällt sätta mig på renskinnsfällen bakpå skotern och åka med.
Avundsjukt tittade jag bakåt emellanåt för att se mina föräldrar och syskon tolka på skidorna, de höll i rep och parerade skickligt kurvor och krön.

Här åktes det skidor på lovet, pimplades fisk i tjärnarna och spelades "svarta Maja" och "Plump" på kvällarna.
Ibland fick man kryssa mellan renarna som stod utanför stugan när man ville ut på dasset på natten och det var så tyst och så stjärnklart.



En liten bit från stugan fanns "Rävhålet" där motståndsmän och flyktingar gömde sig under andra världskriget. När jag var liten var den svår att hitta och rätt förfallen, idag är den upprustad men fortfarande svår att hitta.




Sommaren 1972 kom ett telefonsamtal från mamma och pappa till mig och min bror som var hos farmor och farfar. Röskåsens stuga hade brunnit ner till grunden.
Slut var det nu på påskfirandet i fjällskogen och det vart en saknad även om vi hade vår stuga i Floåsen kvar.

För några år sedan fick jag dock höra talas om att stugan i Röskåsen byggts upp igen. Min syster och jag bestämde oss för att vandra till stugan för att fira vår gemensamma 100års dag. Jag hade fyllt 45 och hon fyllde 55 just den dagen när vi packade ryggsäckarna, stannade och provianterade lompa, törkött och öl i Drevsjö och tog oss på betalvägen så långt vi kunde på Norska sidan.

Röskåsens fäbod ligger långt från allmän väg. På sommaren vandrar man på stig antingen genom skogar och över myrar från Drevdagen eller över fjället från Nysätra i Norge för att ta sig till den gamla fäbodvallen.

http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/skyddad-natur/Naturreservat/Drevfjallen/karta.pdf

Vi vandrade iväg på fjället och gick utan karta och kompass. Bara på känn och via våra minnen hittade vi riktmärken och stigar och fann tillslut stugan.
Jag behöver väl inte säga att det var trötta och lyckliga vandrare som njöt av stillheten och tystnaden på den gamla fäbodvallen. Även om tystnaden bröts när vi öppnade de kalla ölen med ett gott pyyyyyys. ;)


Lomper

800 g kokt skalpotatis

1 tsk salt

2 – 2 1/2 dl vetemjöl

 

Skala potatisen och pressa den i en potatispress

Arbeta ihop den pressade potatisen med salt och arbeta sedan in det mesta av mjölet.

Forma degen till en rulle på ett väl mjölat bakbord.

Dela rullen i 8 delar.

Kavla ut varje del till en rund kaka på ungefär 15 centimeters diameter

Grädda kakorna i en medelhet torr stekpanna. När det bildas bruna fläckar på undersidan är det dags att vända lompen. Den puffar gärna upp lite under gräddningen, men det är bara att sticka hål på blåsorna med en gaffel.

Svalnas på galler under duk