Döttrar Morsor och Mat



Min dotter har fyllt 20 år. Vart tar åren vägen undrar jag liksom alla föräldrar?
Min syster brukar säga att det bara är barnen som blir äldre inte vi.

Min lilla tjej som enligt min mor ärvt humör efter far och munväder efter mor.

En solig vårdag för ett par veckor sedan åkte vi upp mot Västergötland för att överraska henne.
Vi mellanlandade hos Morsan eller Momo som barnen kallar henne. Där ute i Tivedsskogen bjuds det på avkoppling, bastu, goda skratt och god mat som till exempel hennes spenatsås till pasta. Mums!

På födelsedagsmorgonen åkte vi så in till Ullervad, ställde oss utanför huset och sjöng för full hals.
Förvånad, tja, lite.
-Mamma jag tänkte att eftersom du tänker som mig i sådana här situationer så kommer jag inte att bli förvånad om mamma dyker upp. ;)

Vi fick en go dag tillsammans. Klings glass i hamnen,



och brunch på Mumma.




Så gott det är att komma in på Mumma. Först möts du av skylten på dörren,



Sedan möts du av leende personal som hälsar välkommen.
En bardisk belarmad av allehanda godheter. Frukt, smoothies, pastasallad, bröd, toast, ost, grönsaker, kyckling, fläsk, äggröra, juicer, the, kaffe och slutligen godis och våfflor med grädde, sylt och färsk frukt.

Vi satt där länge för att sedan gå därifrån med magarna fulla och läpparna leende efter en härligt måltid samt med Momos födelsedagssång ringande i öronen.

http://www.youtube.com/watch?v=xYbGAS_mEBs

www.cafemumma.se

Veckan efter var det dax för Mors dag. I vår familj har traditionen blivit att vi beger oss till Sparrisgården på Österlen.

  
http://www.sparris.se/

Dock inte i år eftersom barnen fått en heldag i Köpenhamn i födelsedagspresent.
Men dagen bjöd på en överraskning. Min bonusdotter dök upp med ett PAKET!
Vi brukar inte ge varandra presenter på mors/fars dag så överraskningen var total.
I paketet låg..... en kokbok ;)

Ljuvliga recept som provades samma dag, en favorit har blivit Insalata tricolore.
Men visst fanns det traditionsenligt både svensk sparris med getostcréme och jordgubbar på bordet också dagen till ära.

 
"Om vi kan lära våra barn att göra och uppskatta god mat har vi gett dem en gåva"


 
....om det är så en grillad korv ute i skogen ;)

         Spenatsås till pasta

4 portioner

300g fryst spenat
3 - 4 vitlöksklyftor
2 dl créme fraiche + eventuellt lite grädde
salt pepper
1 ½ dl riven ost

Lägg spenaten i en kastrull och koka bort vattnet
Pressa ner vitlöksklyftor
Tillsätt créme fraiche och koka upp, späd eventuellt med grädde
Rör ner osten

Enkelt men ack så gott
   Mummas pastasallad

Koka upp fullkornspasta, skölj i kallt vatten

Skölj kidneybönor under rinnande kallt vatten

Blanda pastan, bönorna samt soltorkade tomater inklusive oljan i en skål

Klipp persilja över
   Insalata tricolore

4 personer

2 stora paprikor, en gul och en röd
1 påse mini mozzarella
1 låda ruccolasallad (men eftersom bonusdottern inte gillar det använde jag machetesallad)
40 gram parmesan
2 msk olivolja
Skalet från 1 citron
En knippa persilja
1 stor vitlöksklyfta
Balsamvinäger
Salt och peppar

Dela paprikorna och lägg dem med skinnsidan upp på bakplåtspapper
Grilla dem i ugnen 180 grader cirka 10 - 15 minuter
Låt paprikorna svala och ta av skinnet
Skär dem i tunna strimlor

Skölj persiljan och finhacka den
Finhacka vitlöken
Fördela blandningen över paprikorna och låt det stå och dra några timmar i kylen.

Skölj salladen, torka den

Lägg paprikablandningen över salladen
Droppa lite balsamvinäger och olivolja över alltihop och avsluta med att lägga på mozzarellan.

Garnera till sist med hyvlad parmesan, rivet citronskal samt krydda med salt och peppar.

"Min mamma lyckas alltid trolla fram en god vardagsmiddag till hela familjen. En tradition jag hoppas kunna föra vidare till mina egna barn"
Monica Sinvani