Pappa, fläskpannkaka och lite punsch

Det är fars dag idag!

Funderar på matminnen med min far, det är rätt mycket.
Det är att få vakna upp en lördagsmorgon med doften av färska frallor från köket.
Det är att få kakfrukost på sängen på juldagsmorgonen.
Det är att få följa med i skogen där det kokades kaffe och varm choklad över öppen eld.
Det är att få njuta av hans experimenterande i köket under helgerna när han var ledig.
och det är att få fläskpannkaka och ärtsoppa med punsch på torsdagarna.

 foto Lars Öberg

Jag är uppvuxen med traditionen att det var pannkaka och soppa på torsdagar.
Vet ni varför man har den traditionen?

Under 1200 och 1300 talet var Sverige katolskt. Veckan avslutades på torsdag med att man åt ärtsoppa och därefter kom tre fastedagar.
Att man sedan åt ärtsoppa i det militära var inte konstigt. Torkade ärtor var lätta att transportera och att tillaga.

 foto Wikipedia

Erik den XIV då? Jo, man hittade stora rester av arsenik i hans kropp, han dog på en torsdag och.... på torsdagar åt man ärtsoppa.
Hur pannkakan sedan kom in i bilden har jag ingen aning om!

Men... personligen gillade jag inte pannkaka... och jag gillade inte soppa.....
Men, mamma gjorde ibland fläskpannkaka.
När jag var liten tyckte jag om att stå vid ugnsluckan och titta på dessa kratrar som bubblade upp och ner på plåten i ugnen.
Vi hade bestämda platser vid matbordet, själv satt jag bredvid pappa. På torsdagarna var jag extra glad över detta eftersom jag, förutom en massa annat, inte gillade fläsk.
Mina fläskbitar pillades kvickt ut ur pannkakan och över på pappas tallrik. Men om han inte var hemma då? Det var inga problem, vi hade alltid vår engelska setter Trulle liggandes under bordet.

En dag tröttnade mamma på mitt borttagande av fläskbitar och gjorde ugnspannkaka istället, men.... då åt jag det inte, för det smakade inte fläsk. ;)

Hur var det då med ärtsoppan?

 foto Karin Diser

När jag började skolan blev vi serverade lunch på högstadieskolan nere i byn. Om det var läskigt för en liten sjuåring? Nej, jag har faktiskt inget minne av det, däremot var det läskigt den dagen vi blev serverade ärtsoppa första gången.
Soppan han knappt komma ner förrän den var uppe igen! Det var läskigt!
Efter det blev jag befriad från denna soppa under många år. Jag gissar att min mor, som jobbade på skolan, hade ett finger med i spelet, men jag slapp undan trots mattanterna och vaktmästarens bistra blickar.

När jag så var 14 år upptäckte min far att jag älskade punsch. Snabbt kom han då med en utmaning:
- Den dagen du äter upp en hel tallrik ärtsoppa så ska du få punsch till.
Jag övade och övade. Efter långt om länge lyckades jag få i mig en tallrik utan större besvär och han höll sitt löfte, jag fick den åtråvärda punschen till.

När jag var hos min syster för ett tag sedan provade vi att göra en Indisk ärtsoppa. Ja, ni läste rätt, Indisk!
Ärtsoppan finns över hela världen i olika former.Pär Granlund är författare och har givit ut en bok om ärtsoppans historia med mängder av recept från hela världen.
Vi lagade så till ärtsoppan och åkte iväg för att träffa en kollega till min syster som bor ute i skogen. Vägen dit var inte den allra bästa så min syster föreslog att vi skulle parkera bilen och gå den sista biten.
Så, vi klev ur med soppgrytan i famnen och travade iväg.
Vägen blev mindre och mindre, vi passerade en vägbom och fortsatte upp mellan träden och djupa gruvhål.
-Nej, det här måste vara fel!
Min kära syster tar upp mobilen, men ni som varit i Bergslagen vet att i dessa malmrika områden så fungerar varken kompasser eller mobiler.
Hon hittade dock täckning och ringde, vi hade tagit vägen åt helt motsatt håll.
Det var bara att gå tillbaka, men medan vi gick där började vi skratta.
Det var jakttider och tänk vilka miner vi skulle ha mött om vi ramlat in på ett älgpass med en stor gryta med fortfarande varm ärtsoppa! Det hade varit en syn det!



Indisk ärtsoppa

500 gram gula ärter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
4 msk olja
1 tsk malen spiskummin
1 tsk salt
1 krm cayennepeppar
1 liter vatten

Blötlägg ärtorna i minst 12 timmar
kläm av lösa ärtskal
Skala och hacka löken samt vitlöken
hetta upp oljan i en kastrull
fräs spiskummin, lök och vitlök
Rör ner ärtorna, salta och peppra
Häll i vattnet
Koka upp
Skumma av ärtskal
Sänk värmen och sjud under lock i ca 45 minuter eller tills ärterna är mjuka.