Kakor och kakmonster

Det lackar mot jul, på söndag stundar första advent. En vecka till adventskalendern, villket är sju dagar för många enligt 5åringen i huset.
31 dagar till julafton, min absoluta favorit bland våra högtider.

 foto Lars Öberg

När jag var liten var jag ett kakmonster, kunde leta upp mammas gömda kakburkar om de så fanns i den stora frysboxen längst inne i garaget eller i dynamitlådan ute på förstutrappan.

Julen var lika med kakor för mig. Det var inte konstigt att när kakfatet ställdes fram min far brukade säga:
-Främmande först om dom hinner!

Sedan fanns Tant Svea. Hon var som en sorts extrafarmor för mig eftersom jag hade långt till min egen.
I slutet på 60-talet sändes Kullamannen på TV. Alla följde denna serie, dock inte jag, så fort jag hörde signaturmelodin sprang jag och gömde mig.
Den sändes i flera delar och efter ett par veckor vart jag trött på min familjs totala ointresse för mig under denna stund på dagen så jag gick hem till Tant Svea.
Knackade på och blev instäppt men, dom tittade på.... Kullamannen.
Gick då en trappa upp till deras grannar men, dom tittade på... Kullamannen.
Besviken satte jag mig på trappavsatsen och klämde fram en tår, besviken över alla dumma vuxna.
Då öppnas dörren på nedre botten och ut kommer Svea
-Programmet är snart slut, du får gärna vänta här om du vill.
I händerna bär hon en glas saft och en tallrik med min absoluta favoriter, Jitterbuggar.
Ingen kunde baka Jitterbuggar som hon, men nu efter år av träning och uppsnappade tips och trix har jag lyckats komma nära barndomens Jitterbuggar och de finns alltid på kakfatet till jul.

 foto Karin Diser

Mina barns farmor lärde mig baka Finska vita pepparkakor. Dessa kakor har ingenting med pepparkakskryddor att göra, men det blir otroligt goda kakor. Lätta att baka även för den minsta och roliga att dekorera om man vill använda barnens Pippi Långstump- och Nalle Puh formar.
Degen blir mjuk och smidig som Play-doh deg och framför allt så behöver man ju inte kolla om telingarna stoppar degen i munnen.

 Här bakas dock vanliga pepparkakor :)


Efter julottan varje år blev vi skickade isäng för att sova en stund till. Detta var något jag inte kunde men passade på att frossa i julklappsböckerna istället.
Då, precis då, när man krånglat ur sig folkdräkten, krypit ner i sängen, tänt sänglampan och tagit upp den efterlängtade boken brukade pappa komma in med en bricka.
På brickan stod en sockerdricka med sugrör och ett fat fullt med.... julkakor!
Ett kakmonsters drömfrukost.

Idag bakar jag gärna kakor till jul men äter dom inte gärna. Det har jag en bunt barn som så gärna offrar sig till. Upptäckte härom julen att ett nytt kakmonster tagit min plats och är precis lika duktig på att hitta kakburkarna som jag var. ;)
Som de sedan säger:
-Men mamma, de är lika goda frysta!!



Jitterbuggar 25 stycken

150 g smör eller margarin
3/4 dl socker
3 ½ dl vetemjöl

Maräng:
2 äggvitor + ett par droppar ättiksprit
1 ½ dl socker

Gör så här:
Hacka samman fett, socker och mjöl till en deg.
Lägg den att vila kallt i ½ - 1 timme

Mät upp äggvitorna till marängen i en bunke och låt den stå framme så att vitorna får rumstemperatur.

Kavla mördegen mellan två smörpapper så att den blir 28 *35 cm.

Droppa i ättikspriten i äggvitorna och vispa till hårt skum
Tillsätt sedan sockret lite i taget och vispa tills den är styv och blank.

Bred marängsmeten jämt över mördegen.

Rulla ihop allt som en rulltårta med hjälp av smörpapperet.
Låt rullen ligga kvar i papperet och lägg allt i frysen i en timme.

Sätt ugnen på 175 grader

Ta fram rullen och skär med vass kniv i 1cm tjock skivor, doppa kniven i kallt vatten emellanåt.

Lägg på plåt, grädda tills de börjar få färg ca 15 minuter.


Vita pepparkakor

250 gram smör
250 gram socker
2 ½  ägg (har alltid undrat över den där halvan) ;)

Rör smör och socker pösigt, blanda sedan i ett ägg i taget

½ kg vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm bakpulver

Blandas ihop till smidig deg.

Ska barn baka brukar jag blanda i lite extra mjöl så att degen blir smidgare för dem.
Även mjöl på bakbordet behövs då.

Gräddas 200 grader 10 - 15 minuter


 

Sandra

Det är för övrigt fördelen när du "misslyckas" med kakor. Då får vi äta tills vi svimmar! :)