Makkara

Jag skrev om snabbmat för ett tag sedan. Kom så på att det finns en burgare i Finland som kallas "Makkupala".
Det betyder smakbit (egentligen smakpjäs om min finska inte är alltför ringrostig, ha, ha) ;) och den är såååå god att äta när man är på väg hem från krogen och passerar grillköket framåt småtimmarna.

Enkel att göra.

Hamburgerbröd (eller toastbröd)
En skiva lördagskorv (finns i charken eller på Liiiidl)
Finsk senap
Några skivor ost
Myyycket rå gul lök

Grilla lördagskorven, bre på senapen, lägg på ostskivor,
Toppa med skivad gullök
Lägg detta i ett hamburgerbröd och ät.
(alternativt, gör toast och lägg i smörgåsgrillen)



Finland ja....

För läääänge sedan var jag i Finland för att springa en tredagars orientering med mina föräldrar.

Jag var väl en så där 16 - 17 år och sanningen är väl att man i den åldern inte alltför gärna vistas tillsammans med sina föräldrar (om nu annat erbjuds....)
Denna gång bodde vi på en camping strax norr om Lahti. Barnen (eller rättare sagt ungdomarna) till denna campings ägare dök på mig och undrade på knagglig engelska om jag gillade att fiska?
-Självklart! svarade jag (hade nog svarat det även om jag inte gjorde det för att få tillbringa kvällen med folk i samma ålder gissar jag) ;)
Vi stämde träff framåt kvällningen och stack sedan ut på sjön.

Dåligt med fisk blev det men behållningen kom när vi förtöjde ekorna vid stranden.....

På en udde ut i sjön låg en brygga med stege ner i vattnet. Vi gick stigen upp på åsen och där ligger en knuttimrad stuga. Mot sjön är det stora glasfönser och när vi kliver in möts vi av en sprakande brasa, fotöljer, en bar och ett stooort kylskåp med öl och vatten.
Bakom detta finns omklädningsrum och gemensam vedeldad bastu.
Snacka om Spa......

Till min förvåning tar de ur detta ölspäckade kylskåp fram korvringar!!!
Dessa korvringar läggs direkt på stenarna för att grillas = sauna lenkki (bastu länk)

Där föddes nog min vurm för den finska charkuterivaran makkara.

Finsk korv = Makkara  är så god tycker jag. Dessutom kan man med fördel lägga den på bastustenarna medan du bastar.
Korven innehåller nämligen så lite fett så det blir defenitivt inte "flôtit" på stenarna.


Var man hittar den?
Tja bor man i Borås så finns en finsk affär, i Dalarna finns gott om Finnar i exil så där finns korv att få tag på i var och varannan affär. Här i Skåne har jag upptäckt att Lidl har den.

Finska Charkuteriet
Druveforsvägen 2, 504 33 BORÅS
033 - 41 93 90


När man får grillat i Finland dyker en av mina favoriter upp emellanåt.

foto wikipedia

Karelskapiroger.

 Deg:
2 dl vatten
1 tsk salt
2,5 dl rågmjöl
2,5 dl vetemjöl

Fyllning:
4 portioner risgrynsgröt

Sätt ugnen på 225 grader.
Vatten, salt och mjöl knådas till en seg deg.
Degen delas i cirka 14 lika stora bollar som kavlas ut till avlånga kakor. 
Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper.
Bred ut risgrynsgröt i mitten på kakorna.
Vik upp kanterna runt om och rynka ihop kanterna med fingertopparna.
 
Grädda i ca 10 minuter.
Direkt efter gräddningen doppas pirogerna hastigt i det kokande vatten och smör.
(2dl vatten 2msk smör och lite salt) 

Kan frysas ner och sedan plockas upp när det är dax att grilla.

När de är varma bred då på en blandning av hackat
hårdkokt ägg + margarin + salt.

 
 
 

Ha nu en riktigt trevlig helg allihopa.
Så mycket grillat blir det nog inte här nere i Skåne iallafall för.....
-Regnet det bara öser ner......