Rheum rhabarbarum

Som jag sagt förut så växte det inte så mycket frukt i mitt barndoms trädgård.
Det KAN ju bero på att vi bodde i Idre ;)
Idre är inom Zon 7 området i Sverige, (snudd på zon 8) men det finns något som växer i så nordliga zoner.....

Rabarber!! :)

Rabarber ÄR ju egentligen en grönsak, vilket min son tyvärr kom ihåg i späd ålder (se tidigare inlägg) ;)

Som liten var rabarber för mig något surt... något gott.... något att leka med...., vi använde bladen som paraplyer, eller hattar!! :)

Visste ni att rabarber odlades i Kina för 3000 år sedan? FÖRE vår tideräknings början.....


Rabarberlemonad
1kg rabarber
1L vatten
500g socker
2 msk citronsyra
2 citroner
2 tsk Atamon

Skiva rabarbern tunt
Koka upp i vatten ca 10 minuter.
Sila saften, häll tillbaka i kastrullen och tillsätt socker, citronsyra och saften från citronerna.
Koka upp
Rör om till sockret löst sig.
Dra av från värmen, skumma och tillsätt atamon.
Häll upp på väl rengjorda varma flaskor ända upp till korken och förslut.
Håller i upp till ett år om den förvaras svalt.


På väg till mitt bröllop, passerade vi Kivik (fast jag visste faktiskt inte att jag skulle gifta mig då) ;)
vi stannade till i hamnen och där fanns en liten butik som sålde produkter från Haväng.
(Tyvärr ligger tydligen produktionen nere för tillfället pga. en brand i vintras, hoppas verkligen de kommer åter)
http://www.havangsprodukter.se/

Men hur som haver så fick vi där smaka en rabarberchutney som var bland det godaste chutney jag någonsin ätit.
Den har följt med oss och påminner oss om vår "bröllopsresa" för 7 år sedan. :)


Havängs rabarberchutney

350 g rabarber
1 gul lök
3 dl socker 
1 1/2 tsk vatten
1 1/2 tsk ättiksprit
1/2 tsk kanel
1/2 tsk hela gula senapsfrön
1/2 tsk malen koriander
1/2 tsk chilipulver
1 krm vitpeppar
2 krm kajennpeppar

1. Skär rabarbern i 1-2 cm stora bitar. Skala och hacka löken grovt.
2. Blanda samtliga ingredienser och låt dem koka ihop på svag värme till en trögflytande massa. Rör om i grytan då och då.
3. Häll upp på rena burkar och låt mogna i ca 2 veckor.



Idag är minstingen sjuk, det regnar i omgångar utomhus och vi skulle egentligen varit på Ven och cyklat samt hälsat på min mans morbror.

MEN.... då kan jag rumstera om i köket och samtidigt hoppas på att solen SKA titta fram så att jag kan tända grillen. För vet ni vad... det ÄR maj månad och jag SKA grilla ;)

På tal om det så hände något roligt för ett par år sedan då vi gjorde ett stopp hos goda vänner i Västergötland på väg norrut mot Dalarna.
Trötta var vi, mörkt var det ute. Sista biten var sååååå lång, mörk och trååååkigt.
Så äntligen, ÄNTLIGEN, den kringeli krokiga grusvägen tar slut, vi parkerar bilen mellan snöplogvallar på gården. Öppnar bildörrarna och känner en doft av.....
TÄNDVÄTSKA och gillkol!!!!
Det var en doft-krasch!
Denna doft hör inte hemma bland snö och vinter men den fanns och där, DÄR...stod i lovikavantar och vinterjacka vår värd och grillade kött för fullt på den snötäkta gården.

...och att det var gudomligt gott..... behöver jag nog inte säga ;)

Husets efterrätt idag kommer ursprungligen från Klockargården i Tällberg
Klockargården började som en hemslöjdsbutik med tillhörande kaffestuga och idag.... ja... se själva.... :)
http://www.klockargarden.com/

Det sägs att vara i Dalarna och inte se Tällberg är som att gå på bröllop och inte se bruden....

(Visste ni föresten att Rättviks kyrka ses som en brud som ligger på knä ner mot Siljan....)




Tarte med rabarbercurd och glass

6 personer

Pajdeg:
3,5 dl vetemjöl
80 gram smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk citronsaft
½krm salt
1 ägg
1 äggula


Blanda alla ingr. utom äggen i en matberedare och mixa ihop.
Tillsätt sedan ägg och äggula till en slät deg.
Låt ligga kallt i 1 timme
Klä en pajform
(eller som jag gör, klä portionsformar, använder muffinsplåt till det)
Grädda 20 min i 175 grader

Rabarbercurd:
300 gram rabarber
1,8 dl socker
1 dl vatten
safter av ½ citron
4 ägg
1 dl socker
100 gram smör

Skär rabarbern i stavar.
Sjud tillsammans med socker och citronsaft, vatten i ca 20 min.
Ta upp rabarbern ochlåt den svalna (används sedan som dekoration)
Vispa äggen vitt och luftigt med 1 dl socker.
Låt 1,5 dl av rabarbersaften koka upp och rör försiktigt ner smöret.
häll ner rabarberspadet i äggsmeten och vispa till en slät smet.
Häll smeten i pajskalet.
Låt pajen kallna i kylen.
Dekorera med rabarbern som du plockat upp efter koket.

Servera med glass (Klockargården serverar med Hasselnötsglass)
Go helg allihopa!!