Gammelfaster, med en sås-slev i ena näven och en whiskey i den andra.

Jag har skrivit om min gammelfaster förut, hon hör till mina goda sommarminnen.

Spenderade de flesta lov hos farmor och farfar i Domsjö utanför Örnsköldsvik.
På somrarna var vi i deras stuga där det blev mycket bad, lek och vistelser hos farfars bror som hade bondgård.

Att få skrapa grädden från mjölken, plocka ägg i hönshuset (fast där blev jag inlåst av käre bror en gång), se vem som kunde hålla längst i elstängslet, valla kossor. hässja hö och kela med grisarna (som bar mitt och mina syskons namn. Att sedan grisarna hamnade på julbordet var inget jag tänkte på) ;)

Gammelfaster då? jo hon dök upp ibland på somrarna bodde där på Sörgård, drack whiskey, hade "tingeltangel" i öronen, fantastiska tyger med till farmor och framför allt berättade otroliga historier om Amerika. Historier om kändisar, indianer och "konstig" mat. :)

Att få ha förmånen att ligga i "Kronbloms soffan" i vardagsrummet och somna till ljudet av de vuxnas skratt och gnabb när de spelade poker och drack pilsner, det var ljuv musik i mina öron och värmer fortfarande mitt hjärta när jag tänker på det.

 


Min gammelfaster emigrerade till USA när hon var dryga 20 år. Hon fick tjänst som hushållerska i en judisk familj i Chicago. En gång berättade hon för mig att det nog var den värsta jul hon någonsin haft när hon första vintern låg och skurade trägolvet i köket på julafton och undrade vad i hela friden hon gjorde i detta land hos denna familj som inte ens firade jul!
-Tårarna trillade och blandades med skurvattnet och jag längtade hem till Domsjö!

Men hon blev kvar, kom hem första gången i lånade kläder (hon kunde ju inte visa mor att hon inte haft råd att köpa nya) och återkom sedan ofta på somrarna för att hälsa på släkten.

Som jag skrivit tidigare fick hon tjänst hos president Roosevelt och vidare hamnade hon i Hollywood.



På slutet av 80-talet fick jag möjligheten att hälsa på henne. Efter 50 år i USA pratade hon fortfarande på sjungande Ångermanländska. (Särskilt gillade hon att "skvallra" till oss Svenskar om svensk-kolonin i Hollywood)
Hon bjöd på en rykande amerikansk variant av Ratatoille. Ljuvligt god!
Eftersom de bodde i Californien så maten var en hel del inspirerad från Mexico så även receptet.

Ratatouille

1 msk. raps olja
1 röd lök, i klyftor 
2 vitlöksklyftor
1 stor gul paprika
1 poblano paprika (mildare variant av chili)
1½ dl frysta majskorn
1 zucchini skuren i skivor
1 squash (gärna gul) skuren i skivor 
1 kartong körsbärstomater delade i halvor
1 dl tomatjuice
2 tomatillos hackade (kan vara svår att hitta färsk men finns konserverad)
Salt och nymalen svartpeppar, efter smak

Hetta upp oljan
Tillsätt lök och stek tills den är genomskinlig
Tillsätt resten av grönsakerna och stek tills de är mjuka