Vad jag ville bli när jag blev stor.... tankar kring studenten

Sitter nu på tåg igen.... :)
Min äldsta tar studenten och jag har just lämnat Göteborg efter ett en minuters byte mellan tågen.

Lovade henne att fixa maten en dag för lääänge sedan. Stolt mamma som får uppdraget men... det är ju långt dit tyckte jag.... DÅ!!!

Nu är det så dax, inte särskilt planerat.....än.
Problemet har mest varit:
* VAR ska man vara när man inte bor på samma ort som henne?
* VAR ska man laga maten? (en rätt väsentlig fråga faktiskt)
* VAR ska maten förvaras i väntan på gästerna?
* VAD ska jag laga?... hrm....det har liksom kommit i sista hand.

Men nu sitter jag här på tåget och spånar. Huvudragen är klara men... det där lilla extra... man vill ju gärna ge henne det. :)

Som till exempel:

foto www.flickr.com
Melon och Fetaost sallad (4 pers)

100 g vattenmelon
125 g fetaost
½ huvud frisesallad
100 g ruccola sallad
½ kruka mynta
50 g rostade solrosfrön och pumpakärnor
havssalt

Skär vattenmelonen och fetan i kuber.
Riv salladen och blanda med mynta, vattenmelon och fetaost.

Blanda ihop:
½ dl olivolja
1 msk vitvinsvinäger
1 msk pressad apelsin
1 msk pressad citron
½ tsk dijonsenap
salt och svartpeppar

Blanda i dressingen
Rosta pumpakärnor och solrosfrön nägra minuter, strö på lite havssalt innan du häller dem över salladen


Buffé..... det är tacksamt och gott.

Buffé drar faktiskt mina tankar till smörgåsbordet. Det fantastiska Svenska smörgåsbordet.
När jag växte upp åkte vi ibland till Leksand, till Moskogen. Där åt jag mitt första smörgåsbord. En fantastisk upplevelse för en kräsen 7 åring. Man fick ta vad man ville ha, välja och vraka bland dessa uppläggningsfat i massor som stod i två våningar likt en scen mitt på golvet.
Då fick jag min första idé om vad jag ville bli när jag blev stor....
Kallskänka.

Info:
En kallskänka är den person som förbereder och dekorerar de kalla rätterna, förr i tiden ansåg man att det var en kvinnas jobb eftersom de det då ansågs att kvinnor hade en bättre förmåga att lägg upp mat på ett vackert och dekorativt sätt och hade en större noggrannhet i sitt arbete.


Det var ju så fint, alla dessa fat med dekorationer, som tavlor gjorda av mat. Det ville jag göra när jag blev stor.

Så blev det nu inte men... jag roar mig när jag är ledig. :)
Men så åter till studenten. 

Nu har vi lokal där vi dessutom kan förbereda maten, Carina som driver vandrarhemmet har fixat kylskåp så.... nu är det bara maten som ska planeras (det hinner jag ikväll) och inhandlas (till det krävs en bil så jag får vänta tills i morgon när min co-chef kommer).


Med två kockar blir det en himla god soppa ;)

Jag kan bara sätta mig ner och njuta av att åka tåg, ta en fika på Mumma (se tidigare blogg) med min kära vän, träffa mina stora barn och sedan checka in på vandrarhemmet :)

http://www.vandrarhemmariestad.se/