Nu HAR hon tagit studenten :)


Nu är studenten avklarad. Mitt äldsta barn har tagit studenten!
Vilken underlig känsla.
Lite... jaha...
Lite... jisses...
Mycket.... va roligt!!!!

Jag hade ju fått ynnesten av henne att tillsammans med min bästaste vän fixa maten.
JÄTTEROLIGT!!
När jag dessutom fick möjligheten att hyra rum, låna kök och lokal på vandrarhemmet i staden så var det ju bara fantastiskt. :)
(Tack Carina, du är en ängel trots allt mitt "klödd" med rum hit och rum dit)



Behöver ni rum i Mariestad:
http://www.vandrarhemmariestad.se/

Såååå... åter till studenten. :)
Buffé fick det bli. Vi hackade, skar, skivade, hyvlade, skalade, mixade (å tack och lov att min käre vän hade knivar jag menar KNIVAR med sig!!!)
Vi fyllde allt vad uppläggningsfat, skålar och former vi hade till allt plock men vet ni vad???
Studentskan var nöjd och DET var det viktigaste. :)


Vandrarhemmet ligger vid hamnen.
I ärlighetens namn har jag väl inte varit så där överförtjust i staden men....
Jag tror nog att de är på väg åt rätt håll.
Vi upptäckte nämligen där vi stod och hackade och donade i köket att i hamnen där fanns det numer några fiskbodar.
Där ja DÄR fanns det ypperligt suverän lunchmat!!!

Tre bodar stod det där nu (det ska tydligen bli fler), en med fisk (Naturligtvis, det ÄR en sjöstad), en med italienskinspirerad mat (Jättegoda sallader!!), och en med glass men.... hallååå... GB-glass!!??
Nu hör det till saken att Mariestad, denna lilla stad har bland landets godaste glass.

http://www.klingglass.se/

Kling, ett av livets goda ting

Jag är INTE förtjust i glass, sorbet OK men glass... tja... ibland.

MEN när jag flyttade till Mariestad 1988 så upptäckte jag denna glassfabrik.
Dom hade riktiga råvaror, och då menar jag i allt!!!
Deras "Rom russin-glass" kunde man nog bli fuller på ;)

Servicen var det heller inget fel på.
När ett par goda vänner till mig skulle gifta sig i Västerås fixade "gubben-Kling" deras ooootroligt goda glasstårtor packade i kolsyresnö så de skulle hålla hela vägen upp.


Vet ni föresten hur man vet att våren har kommit till Mariestad?
Jo... Klings glasskiosk på torget har öppnat.

Buffén då?
Jo, alla var sååå tacksamma över maten. :)
Men fortfarande... det var studenskans ord som vägde tyngst....


Gjorde en pasta sås som tog slut i ett nafs :)

Sås till pasta med chutney och curry.

1 röd söt paprika
1 burk majskorn
1 bit purjolök
3 dl turkisk yoghurt
1 dl majonäs
3 msk mango chutney
2 tsk curry
1 tsk salt
100 g cashewnötter

En gång för länge sedan berättade jag för mina "gottegrisar" till barn historien om när jag var på kör-resa i Österrike.

Vi var då bjudna efter den katolska mässan till prästen i byn på kyrk-kaffe.

När vi kommer in i prästgården och kliver in i matsalen finns där ett långbord (och då menar jag låååångbord)
med bakelser. Vi hugger in på denna fantastiska uppenbarelse och börjar tipsa varandra om vilka som är goda/ mindre goda men.....
Då upptäcker vi.....
Det finns bara en av varje sort!!!!

Förklaringen kommer :) Som tradition lämas ett bakverk av varje sort till prästgården av vad som ska serveras efter dop och bröllop. OBS! endast EN...
Vi besökte orten i juni, EFTER pingst. ;)

Vad har nu detta med min dotters student att göra?
JO, hon nappade liiiite på idén och fixade tilltugget till kaffet.
Muffins :)
Hennes recept på:
(kolla in hennes blogg....)

Cupcakes (ca 12st små)

100 g smör
2 ägg
1 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

ev. skalet från en citron.

Sätt ugnen på 175 grader.

Smält smöret och vispa samman detta med äggen och de övriga ingredienserna.
Fyll muffinsformar till 2/3 med smet och grädda i ugnen i ca. 10 minuter eller tills de blir gyllenbruna.
Ta ut dem, låt dem svalna i formarna ca. 5 minuter, plocka sedan upp dem och låt dem svalna på galler.

Gör toppingen under tiden de gräddas.

Frosting

2,3 dl strösocker
0,8 dl vatten
1/4 tsk pressad citron
2 äggvitor
1 tsk vaniljsocker

Vispa med elvisp tills smeten blir vit och fast. (Detta kan ta ett tag, tappa inte tålamodet!)
Färga gärna med karamellfärg.

När cupcakesen svalnat kan du dekorera dem med toppingen och eventuella andra detaljer som silversockerkulor, strössel, kristyr och marsipandetaljer.

Det var verkligen ett nöje att få möjlighet att ordna detta för min "lilla" tjej (som numer är huvudet högre)
Tack goa unge för att du var så glad, tack för att du verkligen uppskattade vad vi gjorde och du....
LYCKA TILL I LIVET!!!!
(å vi finns alla här när du behöver oss)