Midsommarblomster i solskens snår

Som dalkulla jag är så ligger midsommarhelgen mig varmt om hjärtat.

Här i Skåne har jag hittat "mitt" firande med familjen.
Vi åker alltid till Pålsjöskog i Helsingborg (en oas) för att äta picnic.
Regnar det finns alltid danspaviljongen att sätta sig i.

Paj, bröd och sallad brukar stå på menyn.



Sedan åker vi till Fredriksdal för att fira midsommar. Där finns tradition, dräkter och en himla massa dans.
Så nära mitt Dalafirande jag kan komma.


Dansar brudvals på kullerstensgatan, Fredriksdal en.... Midsommarafton :)


Hemma i  Dalarna då?
Jo tänk dig själv..... 
 
Torsdag kväll då det var fest på Parken
Fredag vad det midsommarfirande på gammelgården och..... fest på Parken.
Natten mellan Midsommarafton och Midsommardagen åkte man upp på Gesundaberget för att titta på när solen gick ner..... ooooooch upp igen.
På lördagen försökte man sova läääänge men det var svårt med högtalarna till det traditionsenliga cykelloppet fanns strax bortom huset, men sen...... fest på Parken.
Helgen avslutades med söndagens utomhusgudstjänt på Klikten med efterföljande picnic (fast det var nog picnic-korgen som lockade mest där på söndagen eller så försökte man bara bli lite from).

En himla massa midsommar. :)


Sonen firar vart annat midsommar i Dalarna och fick iår möjligheten att vara med att resa stången i Gräv, mäkta stolt var han :)


Midsommarmaten då??
Tja... i ärlighetens namn så finns det inte så där mycket minnen kring maten, det skulle i så fall vara picnicen efter högmässan på söndagen. Människor i folkdräkter som slog sig ner på filtar i gröngräset, spånkorgarna som avslöjade godsaker under dukarna som täckt innehållet.
Så packades korgarna upp och doften av kaffe spred sig när termosarna korkades upp.

Som vuxen har jag däremot två fantastiska minnen.
En pizza (ja, ni läste rätt Pizza!!) picnic vid Hjortnäs brygga. Jag säger bara... är ni i Dalarna ta med er godsaker i en korg och åk ner till Hjortnäs och njuuuuut.


Det andra är från byn där jag växte uop.

Min man följde med mig hem till mor och far över midsommar. Han var hänförd över alla traditioner, dräkterna och dialekten ;).
Efter stångresning, midsommarmiddag och en sväng till parken tog vi en filt, ett par glas, en flaska ur föräldrarnas välförsedda mat/vinkällare och en liter jordgubbar, strosade ner mot gärderna nedanför mina föräldrars hus.
Solen var sakta på väg ner, ängsklockorna lyste lila vid dikesgrenarna och fåglarna sjöng där vi vandrade nerför kärrvägen mellan härbrän.
Tänk er att slå sig ner på gärdet vid det gamla härbrät. Titta på solen som sakta beger sig ner bakom de blånande bergen för att strax komma tillbaka igen. Korka upp en flaska mosserande vin och sedan frossa i jordgubbar.
DET är sommar det!!! :)


Recept från min Midsommarbuffe

Matjesröra 8 - 10 portioner
400 gram matjessill
1 rödlök
4 kokta ägg
400 gram kokt färskpotatis
2 dl gräddfil
½ dl majonäs
nymalen svartpeppar
1 bunt gräslök

Skär sillen i bitar. Skala och hacka rödlöken fint. Skala och hacka äggen. Skär kokt kall potatis i tärningar.
Blanda i gräddfil, majonäs, svartpeppar och strimlad gräslök.

Avokado- opch Laxrulle ca 16 bitar
2oo gram tunt skivad gravad lax
2 avokados
1 tsk pressad citronsaft
salt och svartpeppar
1 vitlöksklyfta
3 kakor fykantigt mjukt tunnbröd

Dela och mosa avokadon, rör i citron, salt och peppar
Pressa i vitlöken
Bred ut röran på tunnbröden, lägg på laxskivor och rulla ihop
Skär och servera.


Laxpiroger
24 stycken

Pirogdeg:
4½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1 tsk bakpulver
350 g kokt riven potatis
100 gram smör

Fyllning
½ purjolök, skivad och förvälld
75 gram champinjonerm, hackade
200 gram kallrökt lax finstrimlad
100 gram kräftstjärtar, hackade
2 kokta hackade ägg
½ citron, rivet skal
½ dl hackad dill
1 krm svartpeppar.

Penslas med 1 uppvispat ägg
Dekoreras med sesamfrön.

Sätt ugnen på 225 grader
Blanda ihop fyllningen
Arbeta ihop degen, dela den i två delar och kavla ut en del i taget till 30 * 40 cm
Tag ut rundlar med mått ca 10 cm stora
Lägg en klick fyllning i varje, tryck till piroger, pensa med ägg och grädda ca 10  - 15 min.