1300 mg c-vitaminer och en dry Martini

I år får jag skörda mina första havtorn!



När jag var på bröllopsresa (även om jag inte visste att det var det) så campade vi i Kivik.
Där nere i hamnen sålde Haväng bland annat Havtornssylt.
Det var otroligt god.

Havtorn hade jag bara hört talas om under mina somrar i Finland. Ett fantastiskt bär som innehåller omega 3, 6, 7 och 9 samt viktiga vitaminer som A, B, C (40 ggr mer än i jordgubbar) vitamin E, samt mineraler, karotenoider, flavonoider och växtsteroler.

I Kivik började man för några år sedan satsa på odling av havtornsbuskar och det var här jag hittade mina buskar för tre år sedan. En hane Romeo och en hona Julia (för du behöver både och)
Äntligen så får jag skörda :)

I lördags plockade jag de första bären. Av de gjorde jag pannacotta.

Havtornspannacotta med bär och havreflarn
4 personer

200 g havtorn
4 dl grädde
1 gelantinblad
vaniljsocker efter smak eller en vaniljstång
60 gram socker

Koka havtorn med socker och sila genom finmaskig sil (jag använde en tesil)
Koka grädden med vaniljsocker eller vaniljstång.
Tillsätt gelantinet när grädden svalnat (fingervarmt)
Tillsätt havtorns saften.

Häll upp i glas och kyl i minst 4 timmar

Servera med frukt och havreflarn
Hur var det då med sylten?
foto wikipedia

Jo... vi bodde i Västergötland på den tiden, långt till havtornskusterna så burken blev "helig".
En liiten klick på mannagrynsgröten.
En liiiten klick på toasten.
och en stooor klick på camenberten.
Havtornssylt

225 g havtorn

1 dl socker

1 dl vatten


Lägg alla ingredienser i en kastrull och koka på låg värme i 10-15 minuter.
Frys in i burkar
Hittade något annat i min trädgård med :)


Jag får skörda OLIVER!!

När min syster en gång fyllde år gav vi henne ett litet olivträd, i det hade vi hängt ett martiniglas.
En ultimat present tyckte vi. Hon skulle så småningom få skörda oliver, sitta där i sitt växthus under vinrankorna i höstmörkret med ljuslyktor tända, smutta på en Martini och skicka oss en tanke.

Nu har jag inget växthus, min vinranka når stax över knäna MEN jag har oliver.

Då tänker jag osökt på min favoritdeckare Johan Kristian Homan.
Han gillar Martini han.
En gång fick han frågan vid ett besök i New York (har jag för mig) hur man gör en riktigt torr Martini.
Det visste han:
- Man tar Vermouth, häller i ett martiniglas, sköljer glaset med vermouthen, häller ut överflödet och fyller på med Gin.
Men då sa hans vän:
-Nej, man fyller ett glas med Gin, skruvar av korken på Vermouth flaskan, luktar på vermouthen och dricker ginen. DÅ är det torr.

Så nu är det bara att vänta.....