Vampyrenas dröm mat eller mina barndomsminnen?

Nej.... faktiskt inte blodpudding.
Även om blodpudding (eller blodkorv som de säger här i Skåne), väcker minnen till liv.

Första minnet går till vår kära köksa på högstadieskolan som stolt vunnit pris som Sveriges mest ekonomiska husmor!
Det hade varit något för Bert och skolkökspoliserna att bita i. :)
Hon stekte blodpuddingen (som jag i vanliga fall verkligen gillade) till svarta skosulor, stenhårda och livsfarliga om någon kände för att kasta frisbee med dom i skolmatsalen.

Men blodpudding är nyttig mat och billig!! det upptäckte jag var ensamstående mamma till två barn.
Fick frågan av en i min närhet hur jag klarade mig och jag svarade:
-Tack och lov älskar mina barn blodpudding och havregrynsgröt.
Vederbörande skrattade och tog det som ett skämt men.... tja lite sanning låg det i det.
Idag är det väl lite si och så med havregrynsgröten hos de nu stora barnen (utom hos hon som startade bloggen) men blodpudding gillar de fortfarande.

Så du får nu förlåta kära extradotter men den sista "blodpuddingshistorien" kan jag ju inte låta bli att ha med....

Fick för 10 år sedan en extradotter som då var 6 år :) hon blev snabbt en del av vår familj och kom till oss på loven.
Hon bodde utomlands större delen av året och språkförbristningen var ett dilemma emellanåt.
En dag frågade jag henne om hon tyckte om blodpudding.
-JA! sa hon och sken hon som en sol.
Så.... jag satte igång och steka, dukade bordet, och ropade på barnen. De satte sig och tog för sig med god aptit, tja inte alla... en liten tjej satt där, tittade på maten med tårar i ögonen.
-Tycker du inte om? frågade jag.
-Näää inte sån, svarade hon med en suck och en tår som rullade ner för kinden.
Jisses!!! då förstod jag. Hon hade trott att jag frågade om chokladpudding!




Nä hur var det där med vampyrernas dröm-mat?

Mina föräldrar kommer från Ångermanland, där äter man Blodpalt.
Det är en rätt jag mycket sällan gör (det är bara jag här hemma som äter den) men jag har en snäll far som ibland tar med en matlåda av den efterlängtade rätten när han kommer på besök.

En gång stod jag på mitt dåvarande jobb och värmde min lunch som bestod av... ja just det, blodpalt.
Det var inte många människor i byggnaden men plötsligt hör jag hur någon kommer liksom "tassande" i korridoren utanför. (Hade det varit natt hade jag väl börjat fantisera om vampyrer)
Stegen går trevande, stannar till, fortsätter, går förbi dörren in till köket där jag stod.
Så stannar de till igen, vänder och går sakta sakta tillbaks till dörren, handtaget trycks ner, dörren öppnas....
-Blodpalt!!!!!
Där står vår norrländska städerska med moppen i handen och ser helt lyrisk ut.
Om jag delade lunchen? Givetvis.

Höga Kusten foto Wikipedia

Blodpalt

5 dl nötblod
2½ dl vatten
4 dl grovt rågmjöl
1 msk salt
1½ tsk vitpeppar
ca 10 dl vetemjöl

Koka upp 5 liter vatten + 3 msk salt
Blanda alla ingredienser väl
Forma palt med mjölad hand
Lägg ner några i taget i det kokande vattnet
Koka ca 15 minuter

Avnjut palten med smör, lingonsylt och fläsk


 Mer palt....

När jag träffade min nuvarande man fick jag med glädje lära känna en helt underbar familj i Göteborg. Dom kom från Norrland och gissa vad de bjöd på första gången jag var hos dem på middag?
Nä INTE blodpalt, men dock Pitepalt. :)

Unrar vad väldsrekordet på att inmundiga pitepalt är?




Pitepalt

5 - 6 personer

1 kg rå potatis
1 msk salt
3 ½ dl korngryn
3 dl vetemjöl

Fyllning:
300 gram rimmat fläsk

Kokning:
Vatten, samt 1 ½ tsk salt per liter vatten

Skala och riv potatisen.
Blanda samman den med salt, kornmjöl och vetemjöl till en deg.
Skär fläsket i tärningar
Forma till bollar, tryck in ett "hål" i bollen och fyll med fläsk.
Koka upp vatten och salt och lägg i palten.
Kokas på svag värme med locket på glänt ca 1 timme.

Serveras med lingonsylt och skirat smör.


Dessa maträtter är något jag får ha för mig själv i detta hus så jag får nöja mig med något annat istället.

Om jag vill fjäska.... ha ha... så gör jag kroppkakor, det är däremot populärt. :)

100_4199 by bridgestone3102.foto bridgstone3102 flickr.com

Kroppkakor

4 personer

10 kokta kalla potatisar
1 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk salt

Fyllning:
200 gram rimmat fläsk (fast vi brukar ha bacon)
ev. 1 hackad lök
(½ tsk kryddpeppar)

Kokning
Vatten och 1 ½ tsk salt per liter vatten

Pressa potatisen, blanda med ägg, mjöl och salt.
Stek den hackade löken samt fläsket eller baconen. Krydda med peppar

Forma potatisdegen till en tjock rulle. Dela den i 12 bitar.
Rulla bollar och tryck ett hål i bullen, fyll med fläskblandningen. Täck igen hålet.

Koka upp vatten och salt.
Koka ca 5 minuter (tills de flyter upp)

Servera med lingonsylt och skirat smör

Jag älskar blodpalt! Jag älskar pitepalt! och jag älskar kroppkakor!
Och tack Kicki för inspirationen till dagens blogg!