Tomater


När jag var liten avskydde jag grönsaker. Det är ju inget ovanligt hos barn. :)
Min son var lika dan, nu som 14 åring kan han iallafall försööööka emellanåt.
Men när han var liten försökte jag en gång lura honom genom att erbjuda 10 kronor om han åt en hel grönsak från trädgården (det var på den tiden jag kunde odla egna grönsaker utan att mördarsniglarna åt upp dem)
Han funderade lääänge, sedan log han och sprang ut i trädgården för att sedan återvända med en.......
Rabarber!!!!
Tja, vad kunde jag göra, det ÄR ju faktiskt en grönsak (vilket han någongång snappat upp) så jag fick skamset betala ut vinsten.

Själv då?? Idag älskar jag grönsaker, det var nog först när jag vart förståndig nog att skämmas för att jag lämnade grönsakerna på tallriken när jag blev bjuden på mat som jag åtminstonde försökte.

Jag minns särskilt när jag var hos mina äldsta barns släktingar i Finland för att hälsa på. De var tomatodlare i Österbotten med rader efter rader av växthus. Där inne bland den fantastiska doften av jord och tomatplantor blev vi naturligtvis erbjudna att äta så mycket vi ville. Ja... jag kunde ju liksom inte säga att jag inte åt dessa vänliga människors levebröd så... jag smakade. Döm om min förvåning så var det inte så dumt.
Lite senare blev jag bjuden på knäckebröd med smör, tomater, lök, salt och peppar och en immande kall Koff. DET var defenitivt inte dumt.

Min äldsta dotter däremot har alltid varit galen i tomater. När hon som 6 åring fick pengar att köpa lördagsgodis tog hon dem för att gå till lanthandeln och köpa coctailtomater.
Hennes morbror (som odlade tomater och älskade att prova udda sorter) gav henne under flera år tomatplantor i födelsedagspresent. Udda sorter som svarta tomater, banan tomater, tigerrandiga tomater osv.

Under några dagar har jag varit i Åhus med mitt jobb. Nyttigt, lärande, utvecklande och mättande.
(Man är liksom inte van att sitta still dagarna i ända på sin ända)
Vi blev första dagen serverade tomatsoppa till lunch. Alldeles lagom lunchmat konstaterade vi, soppa, sallad och bröd. Så när vi satt där lagom mätta och nöjda redo att hämta kaffe kom.... huvudrätten!!!!   

Men personligen tycker jag faktiskt att "min" tomatsoppa är godare. ;)


Bryggan vid Åhus Strand


Rostad tomatsoppa 4 personer

8 plommontomater
2 färska lökar
4 vitlökar
2 msk olivolja
1 dl creme fraiche
6 dl grönsaksbuljong
cayennepeppar
salt och peppar

Basilika olja
1 kruka basilika
2 dl olivolja

Sätt ugn på 150 grader
Halvera tomaterna
Skär lök och vitlök i bitar
Lägg allt i en ugnsfast form
Ringla över olivolja
Salta och peppra
Baka grönsakerna i ugnen i ca 45 minuter
Låt svala något
Mixa dem med creme fraiche
Späd med grönsaks buljong
Smaka av med cayennepeppar och salt.

Mixa basilikan med olivoljan och sila den

Värm soppan

Servera sedan soppan i skålar och ringla över basilikaoljan.




Ålagille i Åhus
Ha en go helg!