Pannkakor

Jag har aldrig riktigt förstått mig på det där med pannkakor....

I mitt yrke kan jag dra fördel av detta då jag arbetar med barn.
Hur kan det gå till? undrar ni säkert nu.
Jo, när jag som vuxen kan säger till dem att jag inte gillar pannkakor (något som telingarna till 98% gillar) så startas en dialog om mat, vad man gillar och inte gillar. Att det är okej att inte tycka om allt men att man kan smaka ändå. Att vi behöver energin (precis som bensinen i en bil) för att orka med dagen. Vilken mat som ger mer "bensin" än annan mat.

Mycket roligt kan vi få höra vid matbordet om barnens matkultur. ;)
-Mamma kan inte laga mat.
-Jag gillar bäst när pappa ska laga middag för då får vi pizza i låda.
-Pappa kan laga pannkakor men det kan inte min mamma.
-Min mamma sa nå't man inte får säga när hon stekte fiskpinnar igår.
Eller som en liten flicka sa på en förskola här i Skåne när förskolläraren tillsammans med ett annat barn diskuterade att ha "time-out" hemma om man gjort något dumt.
Flickan fick så frågan om de hade time-out hemma i hennes familj.
-Ja ibland, men gillar inte Thai-mad (måste läsas på skånska)

Personligen är jag lite av en dikator i köket. Men jag tillåter att barnen är med (om de vill och frågar) och det är inte bara för att skala potatis som är så tråååååkigt (se min dotters inlägg) ;)


   Cooking with style


Hur var det nu med pannkakorna! mer än att jag inte gillar det och heller inte är så bra på att laga det.
Jo... om man fixar till dem lite grann så blir det något annat ;)

Min pappa jobbade rätt mycket när jag var liten. Men vid några tillfällen var han han hemma med mig när jag var sjuk, då gjorde han chokladpannkakor!!
Mycket enkelt egentligen, vanlig pannkaks smet, riv i blockchoklad, stek pannkakorna och servera till glass.
Mäktigt men gott.


När jag var i USA för många år sedan höll jag på att bli knasig på deras frukostvanor.
Själv van att klämma i mig gröt/fil, mackor, juice, ägg och en massa kaffe på morgonen blir plötsligt serverad en kopp kaffe och en rostad brödskiva.
HRM!! hur ska man klara sig på det en hel förmiddag??
Men då hamnade vi hos en finsk-ättad familj som visste hur det skulle vara. Mackor, olika pålägg, youghurt och.... Amerikanska pannkakor. DET var pannkakor det. :)

När vi sedan kom till västkusten där mina svenska släktingar bor var det första min tremänning sa:
-Eva gör svenska pannkakor!!! 
Det var bara att sätta igång,  gjorde så gott jag kunde men det var defenitivt inte lätt. Hade ju aldrig ens gjort pannkakssmet. Ringde till och med mamma för recept!!!
Men hur jag än bar mig åt fick jag dem inte tunna.
Alltså....jag hällde i smet i stekpannan och efter bara några sekunder steg de automatiskt en 2- 3 cm!!!! Vad gör jag för fel????
Provade igen, men samma resultat. Hrm... det här kunde ju inte bara vara min oförmåga att steka pannkakor. När jag någongång försökt hemma i Sverige så hade resultatet varit omvänt, hur jag än gjorde där så blev smeten för lös.
Tog då upp mjölpåsen och studerade den närmare. Där var det!!! mjölet var redan blandat med bakpulver, i påsen!!!!




Amerikanska pannkakor

4 2/3 dl mjöl
1 tsk salt
1 msk socker
2 tsk bakpulver
2 ägg
3 ½ dl mjölk
2 msk smält smör eller margarin

Stek "plättar" i stek- eller plättpanna.
Servera med smör och lönnsirap.





I helgen var vi i Västergötland, bodde ute i skogen hos mina barns älskade "Momo" (obs! inte mormor, Momo, det är skillnad) ;)
Hon är den som gör de gudomliga morötterna (se tidigare inlägg)
På söndag innan vi skulle åka hem behövde vi ju äta lunch. Kom då på att jag i en kvällstidnings bilaga sett recept på annorlunda pannkakor.
Resultatet blev så gott så... jag vill dela med mig av receptet. :)


Spenatkakor med kräftstjärtar
4 personer

2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
2 dl mjölk
2 ägg
salt och peppar
50 g färsk hackad spenat
1 dl majskorn
mat- rapsolja
1 burk kräftstjärtar (eller räkor)
strimlad purjo

Vispa ihop mjöl, bakpulver, mjölk, ägg samt salt och peppar
Vispa till jämn smet
Rör i spenat och majs.
Klicka ut smeten och stek
Lägg upp en kaka på tallriken
Toppa med kräftstjärtar (eller räkor), purjolöksringar (eller annan hackad lök), samt cremefraiche smaksatt med vitlök.


Slutligen Våfflor....
Våfflor gillar jag :)
Våfflor med hjortronsylt :)

Tänk er då att man är där ute i skogen vid det lilla torpet i Västergötland och blir serverad våfflor tillverkade ute på gärdet vid stugan.

   Smaklig spis ;)