La route vers le coeur el in homme passe por son estomac!

Denna helg tänkte vi kidnappa mannen, sätta honom i bilen och åka iväg med honom.
Detta enbart för att han fyllde år, inte på ren illvilja. ;)

Men.... så kom detta lilla (men i detta fall stooora) MEN. Två dagar innan avfärd, rumbokningen är klar, ungdomarna instruerade, maten planerad, väderleksrapporten kollad (vad den nu skulle göra för nytta!)
Då.... då.... ringer mannen:
-Bilen startar inte, totalt död. Startmotorn har nog pajat. Vi är utan bil!!

I normala fall tänker jag inte så mycket på det eftersom jag använder andra transportmedel men i detta fallet så var det ju inte enbart kostnaden för reparationerna som gjorde att jag utbrast:
-Nähääääähäääää!!!!!

Hur som haver så avbokade jag allt, pratade med ungdomarna och slog allt ur hågen då.... DÅ... ringer mannen.
Fredag eftermiddag, -Vi får låna en bil! :)
Snabbt som ögat ringer jag och bokar husrumet igen, fixar mat, förbereder barnen.
Gissa om det var en syn att se extradottern stå och hiva packningen ut genom sitt fönster så att inte pappa skulle se vad vi höll på med. ;)

Vi kom iväg...
 Arild

Med oss hade vi (enligt min man) den godaste smörgåstårta som jag någonsin har gjort.
Så... här är receptet.


Skaldjurstårta
förbered dagen innan

18 skivor formbröd

Fyllning 1
2 kokta ägg
2 pkt crabsticks
1 dl creme fraiche
½ dl majonäs
1 tsk tomatpure
salt och svartpeppar

Finhacka ägg, crabsticks i matberedaren.
Blanda i creme fraiche, majonäs och tomatpure
Krydda

Fyllning 2
500 gram oskalade räkor
1 burk kesella gourmet
1 ½ msk fransk senap
2 tsk socker
 1 ½ tsk vinäger
1 krm peppar
1 krm salt
½ pressad vitlöksklyfta
½ dl dill

Skala räkorna
Finhacka räkor och blanda sedan med kesella, senap socker, vinäger, vitlök, dill och kryddor.

Att breda uppepå:
Philadelphiaost blandat med grädde
Röd stenbitsrom
Kokt ägg
Kräftstjärtar
Skivad gurka


Lägg ut 6 formfranskor på ett uppläggningsfat.
Bred på fyllning 1
Lägg ut ytterligare 6 formfranskor
Bred på fyllning 2
Lägg på de sista 6 skivorna
Bred på Philadelphiaoströran.

Täck med folie och ställ kallt till dagen efter.

Garnera sedan strax innan servering.




Vi fick en härlig helg tillsammans!

Titta bara på den fantastiska övernattninghuset som vi hade!



http://www.fritiden.se/objekt-uthyres/6785/

500 kr natten under lågsäsong, ca 4 km till Arild, ca 1 km till havet och "Flickorna Lundgren på Skäret"


Och var kommer nu dagens rubrik ifrån!?

JO.....

Jag har en extradotter uppvuxen i Frankrike. (Tack för översättningen!) ;)

På väg hem från Arild passerade vi Kullabygdens äppelodling.
De hade öppet hus! :)

Vi stannade, minstingen klev ur bilen, tittade upp och ropade:
-Jag vill åkaaaaa!!!!



Där stod en traktor med äppelboxar på släp, så det var bara för henne att hoppa i en äppelbox med storebror och ge sig iväg ut bland äppelodlingarna.

Vi andra gick in i sorteringshallen.
Visste ni att en dator scannar in alla äpplen, avläser hur stora i diameter de är och fortsätter så ner i "rätt" låda beroende på storlek. Häftigt va?!



Naturligtvis blev det en hel del kilo äpplen med hem i bilen.
Då sa min extradotter:
-Kan vi inte äta äppelpaj till efterrätt.

Visst tänkte jag men.... smulpaj... nä.
Det sätter sig som en klump i magen och ligger där och skumpar rundor med vaniljsåsen.

På tal om vaniljsås föresten....

För många år sedan var jag på en fest där det skulle bakas paj i alla dess former.
Naturligtvis även då efterrättspajer.
Kontentan blev att vi alla var överens om att alla gillar vaniljsås, det är den som liksom är det allra godaste med att äta paj.
Så.... här lagades det vaniljsås vill jag lova. Så mycket vaniljsås har jag nog aldrig sett!
Den jättestora kokgrytan (antagligen till för julskinkan) togs fram och i den lagades det litervis med vaniljsås.

Jag behöver väl inte säga att det blev en hel del vaniljsås över.

Vi hade en del tävlingar efter maten och för att bli av med vaniljsåsen så fick de som vann i förstapris ett helt glas vaniljsås.
Det var ju jättegott!!..... första glaset ja.....
Innan kvällen var slut så ändrades reglerna, den som kom sist i respektive tävling vara tvungen att dricka upp ett glas vaniljsås.

Men visst skulle det bli äppelpaj här hemma idag men..... fransk äppelpaj med vaniljsås eller som det heter i Frankrike, Creme Anglaise (engelsk kräm!??)


Fransk äppelpaj

1 dl hackad sötmandel
100 gram smör
1 dl socker
2 äggulor
2 vispade äggvitor
ca 5 skalade och skivade äpplen.

Lägg äpplena i en form
Rör smör och socker poröst och blanda i hackad mandel.
Blanda sedan i äggulorna
Vispa äggvitorna hårt och bland försiktigt i dem med de övriga ingredienserna

Grädda i 30 min 175 grader


För att följa det franska temat gjorde jag så ett av mina favoritrecept. (faktiskt även hela familjens):

Coq au Vin

1 kg kycklingfile

Skär i bitar och lägg i en påse med en blandning  av:
1 1/4 dl vetemjöl
cayennepeppar
1 tsk salt

Smält 125 gram margarin i en gryta.
Fräs  kycklingbitarna så att de bryns runt om.

Häll sedan på 6 msk whiskey eller cognac
Flambera

Rör sedan i:
1 hackad vitlöksklyfta
1 lagerblad
½ tsk torkad timjan
½ dl finhackad persilja
5 små scharlottenlökar (hackade)
skicade champinjoner
6 skivor rökt fläsk, bacon eller rökt skinka
nymalen svarpeppar efter tycke och smak
2 ½ dl rött vin

Låt allt puttra på låg värme i 45 minuter

Stek brödkrutonger i olja och lägg åt sidan.
Lägg ner dessa i grytan precis innan det är dax att servera.

Kan ätas med pasta, ris eller potatis



Hoppas ni haft en lika go helg som vi!