Födelsedagar och önskemat

När jag växte upp fick jag alltid välja vad jag ville ha och äta under dagen på min egen dag.
Födelsedagen blev lite extra speciell och detta har jag tagit med mig till mina barn.
Ingen väljer dock min favoritfrukost eller favorittårta. Mina syskon tyckte jag var vansinnig som varje år ville ha slätvälling till frukost och kesotårta som födelsedagstårta.

Här i familjen har nog middagsfavoriten varit plankstek, fast undantag fanns ju.
När min äldsta skulle fylla fyra år fick hon även önska på förskolan. På den tiden hade de flesta förskolor i Sverige den stora förmånen att ha egna kokerskor/kockar i huset.
Ofta fick födelsedagsbarn önska mat på deras dag, så också på min dotters fantastiska förskola i vår lilla by i Ullervad där vi bodde då.
Det hör till saken att hon fyller år vid pingst så Ulrika i köket tyckte detta var exemplariskt eftersom hon visste om min dotters favoritmat.... kyckling i currysås.
Varje år samma sak
- Ulrika, jag vill ha din kyckling.
Så.... hon beställde alltid hem kyckling till pingst eftersom hon visste vad som komma skulle, men så plötsligt....
- Jag vill ha grön ärtsoppa!!
- Hrmmmmm jo...... men..... (vad ska jag säga!!!) Ärtorna var slut!!!
- Okej, då vill jag ha din kyckling.
Alla lyckliga!

Det har varit sjörövare i trädgården, vildar i skogen, hogwarts vid Vänerns strand, prinsessor och drakar. Fantasin har inte haft några gränser.
Tre av barnen fyller år i maj och ibland har vi firat dom tillsammans.
Ett år tog vi med barnen till Örebro, badade hela dagen i äventyrsbadet för att sedan ta med dom till en stuga vi hyrt i Kilsbergen som en extra bonus.
När vi installerat oss packade vi ner varmkorv med bröd i en ryggsäck och gick mot grillplatsen vi hade hört att det fanns en bit bort.
När vi närmade oss hörde vi att det var ett väldigt stohej i skogen och efter ännu en stund började vi möta glada konferensvuxna där efter vägen. Väl framme vid grillplatsen stod en kille och städade undan brickor och muggar.
- Hej, hade ni tänkt grilla?
Vi berättade som det var att det var en födelsedagsresa för våra barn och att vi skulle avsluta kvällen med grillkorv på denna fina grillplats.
- Gillar dom viltkött?
- Hrm... jo...
- Vad bra, kan inte ni äta upp det som blev över? Vi har lite hjort, vildsvin och älgkött här. Då slipper jag ta med det tillbaka.
Sicken avslutning på kvällen det blev.

Tårtorna har varit ett kapitel för sig, Pokemontårta, Barbietårta, Monsterhightårta (med "blooood"), Pirattårta och inte tal om den stora skattjaktstårtan som gav ledtrådar till den stora skatten.

När barnen fyllt 13 har de fått en långweekend i Stockholm med diverse nöjen. Vi har varit på fantastiska restauranger och ätit ibland otrolig mat.
- Det är din födelsedag, vill du äta ostron ska du ta mig tusan äta ostron!!
- Calvados får du vänta med tills du fyller 18!

Nu har minstingen fyllt 13 år. Hon firade detta med sin "SGA" (special guardian angel) med museum, shopping och musikal. Middag på Italiensk restaurang på kvällen där vi upptäckte att vi fostrat henne väl. Kritiken på maten kom och var väl befogad.
- Hans andra resturang hade bättre mat, men mozarellan var den godaste jag ätit!, blev tonåringens recention.
och det viktigaste.... roligt hade vi.

Kesotårta
  • 1 burk keso 250 g
  • 1 msk socker
  • 2 msk vetemjöl
  • 2 st ägg
  • 1,5 dl mjölk
  • 0,5 st citron rivet skal och saft
  • Sätt ugnen på 175 grader
  • Blanda keso,socker och mjöl.
  • Rör ner äggen. Tillsätt mjölk, citronskal och citronsaft.
  • Häll blandningen i smord bröad form.
  • Grädda i cirka 45 minuter.

Grön ärtsoppa med bacon och rostade pumpafrön från Landleys kök.

Receptparadis! Titta dit!

0,5 dl pumpafrön
1 paket bacon
1/2 ask klippt krasse

1. Tina ärtorna. Häll över ärtorna i en kastrull och fyll med vatten så att det täcker. Koka under lock i 10 minuter med lite salt. Häll i vin och creme fraiche. Pressa i vitlök och pudra över redning. Låt det koka ihop och kör sedan till en slät smet med en mixerstav. Smaka av med kryddor och en nypa socker. Ställ tillbaka kastrullen på plattan och låt den värmas på. Späd med vatten om den blir för trögflytande.

2. Dela blomkålen till små träd och sjud dem i saltat vatten cirka 5 minuter. Rosta pumpafröna i en skvätt olja med lite salt. Häll av i en skål. Skär baconet till centimeterbreda bitar och stek det knaprigt. Häll av baconet på en bit hushållspapper så fettet får rinna av. Blanda blomkål, pumpafrön och bacon med klippt krasse. Slå upp soppan i skålar och klicka ut toppingen i mitten.