- Inte en kokbok till!

- Inte en kokbok till, sa min man till mig en dag.
Jag kan förstå honom eftersom min kokbokshylla bågnar.
 
Min första kokbok fick jag av farmor. Hon började prenumerera på Hemmets Journals kokbokserie.
Då som 13 åring tyckte jag det var töntigt och onödigt. Men med facit i hand.... dom står på hyllan än och är mycket väl använda.
 
Det var ju så att plötsligt stod man där i ett rum med kokvrå och skulle fixa allting själv.
Min kokvrå var så liten att jag fick ha tallrikarna i bokhyllan och kastrullen och stekpannan i underugnen.
Det fanns en diskho en spis och faktiskt en ugn så en dag fick jag för mig att jag skulle baka bröd.
Jag satte degen, lätt som en plätt med hjälp av skrivbordet som fick renas från skolböcker men när degen jäst färdigt så skulle den ju bakas ut....
Tänkte liksom inte på det....
Göra som Pippi och använda golvet, njaaa, inte så tilltalande. Då kom jag på att jag faktiskt hade en fantastisk fönsterbänk, en sådan där stor som man till och med kunde sitta på.
Bort med alla halvdöda krukväxter (jag kan fortfarande inte sköta krukväxter) och började rulla ut frallor och lägga ut plåtar.
Undrar fortfarande vad förbipasserande människor tänkte när de såg mig där med mjöl på näsan och rulla frallor för glatta livet på fönsterbänken.
 
 
En annan kokbok som ligger mig varmt om hjärtat är denna.
Har alltid gillat att laga mat men aldrig riktigt förstått att jag är bra på det förrän nu. (utom ugnspannkaka då förstås, fråga min man!)
När jag fyllde 30 fick jag den här av mina kollegor på skolan där jag jobbade med orden:
- Bara för att du lagar så himla god mat.
Jag blev glatt överraskad och tyckte att de överdrev.
Med denna boken dök det upp ett helt nytt kök med mat och kryddor från sydvästra USA.
Jag hade ätit den sortens mat när jag var i USA 1988 men här i Sverige var det inte särkilt vanligt då.
Här dök det upp recept som "Hotter than Hell chicken", "Sombrero Jalapa" och "Devils food cake".
Här fanns kryddor jag aldrig hört talas om men också alternativa råvaror för oss här uppe i Norden.
En absolut favorit vart mina "Mördade avocados"
 
Jag fick en gästarbetare under några dagar en sommar. En kille från Ibiza som sågade och klöv min stora vedhög jag hade på gården. I gengäld fick han mat och husrum.
Det var då jag mördade avocadon.
Killen var vegetarian och i denna kokbok finns gott om recept i den genren.
När han kom in i köket där jag stod och lagade mat tittade han förskräckt på min stekpanna och sa:
- What are you doing??!! You are killing the avocado!!
Fast när det lades upp på tallriken och han tagit första biten bad han faktiskt om receptet.
 
Southern California Omelet
 
2 msk smör
1 vetemjölstortlla
2 finhackade salladslökar
1/2 tärnad avocado
1/2 tärnad tomat
3 ägg
1 msk tequila eller vatten
1/2 dl Jalapenosås
1/2 dl creme fraiche (gärna smaksatt med krossad vitlök)
2 msk hackade korianderblad eller persilja
 
Stek tortillan i smöret lägg sedan upp den på en tallrik
Lägg lök, avokado och tomat i stekpannan och sjud i 1 - 2 minuter
Vispa äggen med vätskan och häll över grönsakerna
Grädda till omeletten stelnat
Klicka på sås och creme fraiche och dekorera med kryddor.
 
Kan tilläggas att barnen här hemma gärna även lägger på fetaost eller dylikt på slutet av stekningen.
 
En av mina roligare och mer annorlunda kokböcker är den här.
 
Det är en rolig kokbok, särskilt om man som jag gillar film.
Det var ju faktiskt tack vare en film (och min filmtokiga dotter) som denna bloggen startades.
 
Filmkokboken är skriven av Maria Holm och Mikaela Kindblom. Kokboksförfattare och filmskribenter.
Här blandas recept inspirerade av filmer tillsammans med filmhistoria.
Mångalen Minestrone, Katharine Hepburns brownies och Sällskapsresans Sangria för att nämna några.
 
I Malmö finns det numer en biograf som tagit fram det bästa från dessa två världar. Bio och mat. 
Biograf Spegeln. Kolla gärna in deras hemsida.
och jag kan garantera att det blir ett besök där i sommar med dottern som sällskap.
 
Inte vet jag om det blir några mer kokböcker på min hylla. Hotet från min man till trots så gav ju han ju mig min egen kokbok, vilket jag uppskattar otroligt mycket. Bättre present är svårslaget.
 
Men sen kan man ju inte tacka nej när man får en kokbok med detta skrivet på insidan på en morsdag.
Och ni... tänk på vad min son sa en dag:
- Mamma, det är dom fläckiga sidorna som är bäst.