Morsdag, Mat och Möten

Mors dag instiftades i Sverige 1919 på initiativ av författaren Cecilia Bååth-Holmberg efter amerikansk förebild. I ett litet häfte kallat ”Mors dag” som gavs ut 1920 fanns ett antal instruktioner för hur dagen kunde firas:

 

1. Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.

2. Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.

3. Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.

4. Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.

5. Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar.

6. Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahållas för mors dag.

Källa Nordiska museet

 

Jag kan bara säga :) MEN.... jag håller mig till punkt 4 (med mannen inräknad tillsammans med barnen) ;).

MIN morsdag är sparris. Det enda jag kräver av denna dag är att få göra vad jag vill och på senaste år har det blivit tradition att åka till en sparrisodling, äta en himla massa sparris och premiär äta dessa samt jordgubbar och färskpotatis. 

Så blev det även iår. Detta år begav vi oss till Lundasparris. www.lundasparris.se
Här möttes vi av goda vänner och en massa mathantverk.

 

 

Glorias Äppelgård i Lund - www.gloriasappelgard.se
Hällestad - www.hallestad.se
 och många andra

och plötsligt stod hon där, en glad tjej och stekte sparris på ett fat.

 

Grillfaten och framförallt dessa fantastiska grytor är tillverkade i Colombia.
Här finns suveräna fördelar i matlagningen.

  • Smaken och näringen stannar kvar i maten.
  • Tillverkningen är "Fair Trade"-klassad i många delar av världen
  • Det finns inga  främmande ämnen i lergrytan t ex teflon och metaller, som kan överföras till maten.
  • Lätt att rengöra
  • Passar lika bra för tillagning som servering
  • Den svarta, matta ytan framhäver matens färger.

     
    Bild från Karotts hemsida (se webb adress nedan)

Tyvärr så fanns det inte några stora grillfat till försäljning denna dag men så visade det sig att försäljningen var lagd till Svalöv dryga 15 minuter från mitt hus!

- Jag kommer! sa jag och tackade för mig.

Så i fredags skulle jag handla inför barnens intågande och födelsedagsfirande så åkte jag till Svalöv och naturligvis besökte jag Karott och Gunnel Malmberg och blev kvar läääänge. (Tack för en trevlig stund, jag kommer tillbaka) :) 
Skulle egentligen bara handla ett grillfat men.... bonus sonen skulle komma och han är ju den som alltid hjälper mig i köket när han är här och alltid får ett tack i form av en kram i belöning så.... det blev två grillfat ett till mig och ett till David. 

 
 

  
Grytan Amanda hade sin egen historia och den hamnade också i bilen hem och kom till användning när vi dagen efter kalaset skulle göra gryta på resterna.
Vilken värme i keramiken, vilken välbevarad smak i maten och vilken känsla att laga mat i dessa karotter!!
David och jag kom på mängder med varianter som man skulle kunna använda dessa grytor och fat till.
Till exempel, varför inte göra norska lefser på grillfatet över grillglöden?

 

Norska lefser 8 stycken

400 g kall kokt potatis
1 - 1 1/4 dl vetemjöl
1 tsk salt

  1. Pressa eller mosa potatisen. Arbeta in mjöl och salt (lite i taget).
  2. Forma degen till en rulle och dela den i 8 lika stora delar (för 8 port).
  3. Kavla ut varje del till kakor, ca 15 cm i diameter.
  4. Grädda i torr gjutjärnspanna tills kakorna får fin färg

    Fyll med rökt kött (renkött inte helt fel), rökt lax,, färskpotatis, grönsaker, römme (alt. creme fraiche) och kryddor.

 

Besök sidan

www.karott.se

Jag rekomenderar produkterna varmt. De är stilrena, personliga, det syns att de är handgjorda, fantastiskt material, kan användas till allt från grytor till efterrätter och de tar inte smak av ingredienserna.

 

och eftersom bonus sonen fick fria händer att laga mat på resterna efter grillpartyt kan jag varmt rekomendera denna whiskeysås som bas till en "dagen efter" gryta med grillkött, sparris och grönsaker som blev över från grillen.

 

Fenomenal och enkel Whiskeysås

6 msk farinsocker
4 msk soja
2 msk whiskey
2 msk vitvinsvinäger
2 msk tomatpuré
3 dl grädde

Allt blandas och kokas ihop. 
Tillsätt sedan grädden. 

 

Gunnel Malmberg

Kära Eva, varmt tack för ditt härliga blogginlägg om den svarta keramiken från La Chamba. Jag är så glad och stolt över att dessa vackra föremål äntligen finns i Sverige, och tack vare karotterna får jag träffa härliga människor som du😘
Varmt välkommen tillbaks - nästa gång får det bli en lååååångfika😉
Ha' det gott!
Gunnel (Karott)

Svar: Det är inte sista gången jag använder dessa fantastiska karotter i min blogg kan jag lova. :)
Eva