Semester = Picnic. I hagen eller i Sarek

 Sommar, sommar och sol.
 
Under hela min uppväxt har vi haft picnic.
Från då jag var liten och åkte med familjen på utlandsresor. Två vuxna och tre barn for vi runt i norra Europa i en peugeot.

Tänker på det när vi själva åker med bilen på semester med AC, DVD-spelare i baksätet, Ipads och Mp3 spelare. ;)

I en gammal "dynamitlåda" fanns allt packat med tallrikar och glas fastsatta i gummiband i locket.
 
Idag kan det hända att vi grillar lammfilé som läggs i pitabröd med diverse grönsaker eller köper med en pizza som inmundigas i någon trevlig park.
 
Jag bara älskar att äta ute. <3
 
 
 
 
 
För ett par dagar sedan började jag rensa vårt uteförråd. Rensade, sopade, sorterade, organiserade och plötsligt när jag drar fram min farmors gamla träkista så ligger det där en svart anteckningsbok.
Jag ler ett stort leende för jag vet vad det är och jag har saknat den.
Min dagbok från fjällvandringen i Sarek 1975 Det var första gången jag verkligen skrev ner allt, och då menar jag ALLT. 
Här står väder och vandringar och framför allt. Här står allt vi åt. Jag dokumenterade varenda lunch, varenda middag.
Så här i efterhand.... helt otroligt!. Jag var 11år!!
 
 
Det var en inte helt odramatisk vandring. Så här har jag skrivit:
22 Juli 1975
+-0 klockan 02.00 på morgonen.
Vi frös så att vi inte kunde såva så vi gick upp. Hasse sov. Sen gck pappa och lade sig och ha sommna, Se gick jag och lade mig och jag sommna Mamma satt uppe.
När jag vakn aåt vi välling och choklad och glödkakor.
 
Vi packade och gick. Vi gick jettelångt till slut stannade vi på ett fjäll och drack blåbärssoppa. När vi letade efter kåtan fann vi den inte så vi slog upp tälten vid en jokk. Vi åt isterband och potatismos.
22 Juli 1975
När vi vaknade fick vi nyponsoppa och glödkakor.
När vi höll på att packa kom en kungsörn. När vi gått ungefär 2 km gick vi över en jokk och det var jette svårt att komma över när vi kom över stannade vi och drack te.
När vi gått 1 mil komm vi till en vattendelare där vi åt mexicanasoppa och vi frös så att vi satt å oss så mycket kläder som möjligt.
Sen kom i till en jokk som vi inte kom över så vi stannade och drack te. Sen fick vi gå uppför fjället vid jokken tills vi kom till en gökel så vi kunde komma över jokken. Sen blev det nästan bara myr och myr. Sen slog vi upp tältet och åt makaroner och fläsk sen gick jag och lade mig.
 
 
Det hade varit sen snösmälting i Sarek, alla jokkar var översvämmande, broar hade följt med vattenmassorna så det var inte helt lätt att ta sig fram. 
Man kan ju undra om det enda jag tyckte var roligt på den vandringen var maten? 
 
Glödkakor var min favorit under fjällvandringarna. Mamma blandade mjöl, bakpulver och salt i plastpåsar. När det var dags att äta blandade hon bara i 2dl vatten i påsen och knådade till en deg. Tryckte ut tunna kakor och grillade på glöden eller stekte istekpannan på trangia köket.
 
Glödkakor 2 personer
4 dl vetemjöl
2 nypor salt
2 tsk bakpulver
Ca 2 dl vatten
 
Pappa brukade alltid ha med sig påsar med nötter, choklad och russin. En modernare variant av detta är ju muslibars. Dyra och köpa men man kan ju göra dom själv.
 
Muslibars
 
100 g smör
2 msk ljus sirap
2 dl torkad frukt
1 dl havregryn
½ dl farinsocker
½ dl florsocker
3 msk vetemjjöl
1 ½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
 
Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret i en kastrull och rör ner sirapen
Grovhacka den torkade frukten
Blanda frukt, havregryn, farinsocker, florsocker, mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
Rör ner smör och sirapsblandningen
Tryck ut massan i en form 20*20cm med ett bakplåtspapper i botten.
Grädda i 15 minuter
Låt svalna, skär sedan i bitar.
 


Men iår blev det inga längre fjällvandringar.
Fast skallt vatten från Linnekällan i Grövelsjön är ju inte fy skam det heller 
 
 
 
Många dagar vid stranden har det däremot blivit och dagsutflykter med familjen.
Pizzabullar, wraps, finska piroger och naturligtvis..... kanelbullar, har stått på menyn i skuggan under träden.
 
Kycklingwraps 4 personer
 
2 stekta kycklingfileér
3 tomater
½ rödlök
1 ½ dl jordnötssmör
4 tortillas (eller tunnbröd)
8 salladsblad
Sås:
1 dl naturell yoghurt
1 msk pressad lime
1 msk flytande honung
1 krm salt
 
Skär köttet i mindre bitar
Hacka tomater och rödlök
Bred jordnötssmöret på bröden
Lägg på sallad tomat rödlök och kyckling
Rulla ihop och vira in wrapsen i smörgåspapper eller i plastfolie.
 
Blanda ihop såsen, lägg den i en burk.
 
Redo för picnic, Det går att hälla över såsen i wrapsen innan du rullar ihop dem men då har de en tendens att bli blöta. 
Dippa istället wrapsen i såsen medans du äter.
 
Ha en fortsatt härlig sommar!