Hä dug i budum



Hä dug i budum, det är ett uttryck jag haft med mig sedan min uppväxt på Sollerön.
Det duger till vardags.

Det duger till vardags ja, när det gäller mat och då vardagsmat så finns det egentligen bara en viktig regel.
Sitt tillsammans i familjen när ni äter.

När jag jobbade på fritidshem för ett antal år sedan lät vi barnen laga mellanmål en gång i veckan. Vi fick frysta rester från skolköket (något som idag inte är tillåtet), de omvandlades till enkla mellanmål som till exempel varma mackor, pizza och omeletter.
Mycket matprat vart det i köket och vi upptäckte rätt snart att det endast var ett fåtal barn som åt lagad middag på kvällen tillsammans med resten av familjen. Det vanligaste var att de fick fil och smörgås vid TV:n trots att föräldrarna var hemma.
- De äter inte middag, fick vi till svar.

När jag häromveckan var med yngsta dottern till skolsköterskan så ställde hon en del frågor till min dotter. Bland annat:
- Äter du middag med din familj på kvällen?
Tummen upp för henne!!

Som ni vet älskar jag att laga mat, men visst kan det vara tråkigt ibland.
Att komma hem strax före klockan sex på kvällen och direkt gå in i köket för att laga middag. Trött efter en lång dag och dessutom ha hungriga familjemedlemmar omkring sig som svassar runt som hungriga katter.
Ja, katterna brukar också sno runt benen i väntan på sin mat. Det kan göra min stubin rätt kort.

Men middagen är den enda stunden som vi träffas allihop samtidigt och kan reflektera över dagen som varit.
Sedan försvinner de till sina rum, datorer och (förhoppningsvis) läxläsning.
Vi har som regel att alla runt bordet ska berätta om någonting som varit roligt idag. Alla måste hitta åtminstonde en sak som gjort en glad.
Det kan vara:
- Det var en kille som log åt mig när jag skyndade från tåget mot skolan.
- Jag träffade en sådan go tant idag som var över 90 år.
- Jag fick MVG på provet.
- Vi lekte i släntan idag och vi vart jättegeggiga, det var så roligt.
- Det bästa med idag var att få komma hem.

Så kan det låta runt vårt bord på kvällen, även om vi måste stoppa 6 åringen som helst berättar ALLT roligt. Allt från när hon klev på skolbussen till det roliga programmet hon såg på TV:n när hon kom hem.
Dessutom är det träning för den sistnämnda att vänta på sin tur och att lyssna och reflektera över vad andra säger.
Och är man 6 år då är det såååååå svårt och jobbigt. ;)

Förra veckan hade jag en sådan dag. Planering på jobbet, gjorde mina arbetstimmar och avslutade med utvecklingssamtal för minstingen. Klockan var nästan sex när vi kom hem.
- Vad blir det till middag?, hördes när jag satt ett steg innanför dörren.
Ja, det jag hade planerat skulle ta för lång tid så jag tog fram konservöppnaren, öppnade en burk tomater.
Denna konservburk blev tomatsoppa till middag på 15 minuter.

Det var defenitivt en soppa som med råge "Dug i budum".

 foto Karin Diser

Snabbaste tomatsoppan

4 portioner

1 gul lök
1 burk krossade tomater
2 msk olja
2 msk vetemjöl
2 msk tomatpuré
1 1/4 liter  vatten
1 tärning grönsaksbuljong
1 dl vispgrädde
½ tsk salt
½ tsk socker eller honung
1 krm svartpeppar

eventuellt:
kryddgrönt som timjan, basilika, oregano efter behag
kokt pasta kvar sedan middagen igår.

Skala hacka löken
Fräs den i olja i en kastrull, den ska inte brynas bara bli genomskinlig
Pudra över mjölet och rör om
Häll i burktomaterna och tomatpurén
Tillsätt vatten och buljongtärning
Koka under lock 10 minuter
Häll i grädde och smaka av soppan med salt, peppar och socker
Mixa eventuellt soppan med mixerstav.