3-rättersmiddag med tankar på studentbufé

Idag kom mannen hem och för att fjäska liiiite så åkte sista biten oxfilé upp ur frysen.

3-rätters skulle det bli, jag försöker faktiskt ha det en gång i veckan (bara för att jag tycker det är roligt) :)
Samtidigt satt jag i telefon med den blivande studenten (min dotter och hon som la upp bloggen till mig)

Tänk vad tiden går även om inte man blir äldre ;)


Men snacka om simultanförmåga!
Fixa rödvinsås, marinera oxfilé, göra pannacotta och skriva ner buffé förslag och inköpslista samtidigt.
Det hade väl gått bra om inte jag ständigt hörde:
-Mamma!!!!
-Mamma!!!!
:)
DÅ tar man till tricket:
-Vill du hjälpa till?
Genast återfår du kontrollen över köket. 5-åringen får en enkel men ack så viktig uppgift och vips så slipper man höra detta:
-Mamma!!!!


Fixade förrättstoasts.
Skar bort kanterna på formfranska, (sparade dem, varför?? kommer senare)

Ringlade olivolja på toasten, rev över lite "garlic and peper" och in i ugnen så de får bli gyllenbruna.
När de är klara och svalnat la jag på en klick laxröra, skivad gurka och en skiva citron.
Enkelt och gott.


(Tanken var att jag skulle ha en skiva avocado på också men... den glömde jag bort) ;)



Så... vad gjorde jag med kanterna??
Nä... inte ströbröd.

För några år sedan hade jag förmånen att med mitt jobb få besöka vår vänort i Litauen.
Vi reste dit med en buss fullastad med kläder, leksaker och skolmaterial.
En nödvändig, uppskattad och glädjefylld resa.

Vi skulle bo hemma hos familjer i vår vänort och blev avsläppta en efter en hos familjer som tog emot oss. När turen kom till min kollega och mig så hade det blivit ganska mörkt.
Bussen stannade, vi klev av och möttes av en leende ung tjej som gestikulerade och visade oss vägen över en övergiven och rätt skräpig tomt.
Kom fram till en klunga hyreshus som såg rätt slitna ut. Det var bara början!!!
Vår värdinna öppnade dörren och släppte in oss i en unken trappuppgång. Rappningen hade släppt på mer ställen än den satt kvar, trappstegen var trasiga, ledstång??? jo... ibland... och man fick verkligen se sig för när man satte ner fötterna.
Hur ska detta sluta!!?? undrade vi.
Efter några våningar kom vi så fram till en helt malplaserad ny modern dörr med säkerhetslås efter konstens alla regler.
Hon låste upp dörren och vi klev in i......
En tip top modern lägenhet!! Gissa om vi blev förvånade!!??
Där ser man... döm aldrig hunden efter håren. ;)

Men... i Litauen fick vi verkligen lära oss vilken idé rikedom som finns när resurser fattas.
Återanvändning!

Och... här kommer vi till mina brödkanter ;)
Ett mycket vanligt förekommande tilltugg var friterade brödkanter som sedan saltades och ev. pudrades på med andra kryddor exempelvis vitlökspulver.
Jättegott!!
Oxfilé är gott :)
Goda vänner till oss hade förmånen att åka till Uruguay för några år sedan.
De berättade om hur man träffades lediga dagar nere på stranden och där gjorde man sedan upp var någonstans man skulle tända gillarna på kvällen.

Sedan träffades man på uppgjort ställe och grillade... oxfilé.

Här ösregnade det tyvärr idag så grillpannan fick åka fram.
Marinerade filén i en av mina favoritsåser.
Hickorysås (utspädd med cognac)
                                                    Serverad med sparris och getostcreme (se tidigare recept)
Till efterrätt gjorde jag:

Pannacotta: (4 - 6 portioner)
1 st citron
5 dl vispgrädde
0,5 dl socker
0,5 tsk vaniljsocker
3 st gelantinblad

Riv citronskalet, blanda det med grädden och sockret i en kastrull.
Låt det koka upp.

Under tiden blöt lägg gelantinet.

Vispa ner gelantinet i gräddblandningen och häll upp allt i portionsformar.
Låt stå kallt i minst 2 timmar

Vid servering täckte jag toppen av pannacottan med blåbär.


Sådan strykande åtgång att jag inte ens hann ta kort på dem ;)
Ha en fortsatt go helg!