Under bar himmel

Äta ute.... det gillar jag.
Inte bara gå på restaurang, nej picnics sommar som vinter, kaffe på förstubron, grilla nyfångade fisken över öppen eld, sitta ute mörka sensommarkvällar med lyktor tända överallt i trädgården eller en macka och varm choklad i snödrivan på vintern.

Det behöver ju inte  vara så krångligt.
Vi är just hemkomna från en liten nätt tur på över 200mil som vi gjort i sommar.
Detta medför ju en hel del stopp efter vägen och nu får ni ursäkta mig ifall jag låter präktig men jag gillar faktiskt inte Mc Donalds!!!
Detta har i och för sig medfört det positiva att man hittar på egna varianter.
Exempelvis, ta med Pitabröd och burkar med div. tillbehör, Toast går lika bra att äta kalla som varma, Pajer, eller som vi kom på nu i somras, köp färdigfrysta pizzor och förgrädda hemma.
Jag garanterar att även om de i normala fall inte smakar så där väldigt gott så händer det någonting på vägen....
Plötsligt när du slår dig ner där på stubben i skogen eller sitter och dinglar med benen vid kajkanten så smakar pizzan plötsligt riktigt bra.
Om du dessutom tar med dig sådan där färdiglagad bearnaisås och kluttar på pizzabiten så smakar den plötsligt väldigt gott.


För ett antal år sedan åkte hela familjen upp till fjällstugan i juli. Det var en fruktansvärt varm sommar. Barnen låg i tjärn och badade från morgon till kväll för att sedan avslutningsvis sitta och spela kort med oss halva natten. Med andra ord, en riktigt avkopplande vecka om.... jag säger bara det OM det inte varit för den omständigheten att här finns ingen el. Med andra ord, spisen är vedeldad, och har ni någongång eldat i en riktigt hederlig järnspis i en stuga när det är 30 grader varmt ute så förstår ni vad jag menar.
Det vart hett, riktigt riktigt HETT. Bastun behövdes inte eldas det var bara att gå in till mig i stugan.

Då sände jag min far en tacksam tanke för han hade nämligen gjort en liten grillplats vid en av tjärnarna.
Den okuperade jag med kastruller, stekpannor och disk-attiraljer. Det vart mitt kök, och har så förblivit under varje sommarvistelse i stugan. Jag kommer faktiskt inte ihåg när jag lagade mat inomhus där sist.
Till grillplatsen har nu dessutom tillkommit en gammal trefoting och ett gammalt våffeljärn (ett sånt som man använde på vedspisar förr). Trefotingen är suverän att använda som wokpanna.


Här bakas bröd och bullar det steks och kokas. Allt från kokt korv i bröd till 3-rätters middagar. Det går, det är roligt och det smakar himmelskt.


Tunnbröd 8 - 10 kakor

7 dl mjöl
1 msk bakpulver
1 tsk salt
ev, brödkryddor
2 msk flytande margarin
1 msk sirap
4 dl filmjölk

Blanda alla ingredienser, knåda ihop till en deg, dela i 8 - 10 bitar.
Kavla ut (helst med kruskavel, men det går bra med en PET-flaska fylld med vatten också)
Grädda i stekpanna eller lägg aluminiumfolie på grillgaller, 2 min per sida brukar räcka
Sockerbullar 15 st

4 dl vetemjöl
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
50 g margarin
1 ½ dl mjölk
marmelad

Blanda ihop ingrediensarna och arbeta ihop till en deg.
Dela degen i 15 bitar, forma runda bullar, gör en fördjupning i varje bulle och lägg i en klick marmelad.
Platta försiktigt till bullarna och grädda i stekpanna
Pensla bullarna med lite flytande margarin och doppa dem i socker.