Buena comida

foto flickr


I början på 80-talet fick jag förmånen att jobba i Spanien en sommar.
Bodde och hade mitt arbete på ett hotell i södra Spanien. Efter ett tag måste jag ju säga att maten vart rätt enahanda. Visserligen fick vi alltid soppa eller pasta att välja på till förrätt, huvudrätten varierade lite från dag till dag och till efterrätt fick vi glass, karamellpudding eller "fräsch frut" som den gode servitören alltid sa.

Vi upptäckte dock en smörgåsbar i kvarteret bredvid, där åt jag toast för första gången och levde en hel del på dessa varma mackor med varierade pålägg och sallad till.
Att servitören på stället var något att vila ögonen på medan man åt var ju bara ett extra plus (eller var det kanske därför vi gick dit??).
Satt en morgon och beklagade mig över hotellmaten just på denna smörgåsbar varvid den brunögde skönheten snabbt passade på att bjuda ut den blonda blåögda svenskan (undertecknad alltså) på middag samma kväll.
Blev så upplockad av José framåt kvällningen och på hans gamla (men ack så charmiga) blå/vita vespa åkte vi upp mot bergen långt från turiststråken.
Vägen blev smalare och smalare, krokigare och krokigare men så dök en liten vit pitoresk by upp där efter landsvägen. Vi parkerade vespan vid byns krog och gick in i den ekmöblerade restaurangen. Jag fick matsedeln översatt (för här fanns minsann inte menyn på fyra språk som i turiststaden där jag jobbade) och så började väntan på maten. Vi väntade, och väntade och vääääntade. Började så smått bli otålig och fruktansvärt hungrig men jag ville ju inte vara oartig så jag säger på svenska:
-Nää nu vill jag ha mat!
Servitören som just passerar vårt bord vrider på huvudet ler med en okynnesglimt i ögonvrån och säger:
-Bara 5 minuter till.
Vad jag ville sjunka genom stolen och försvinna!
Det visade sig att servitören bodde i Sverige med hjälpte sina farföräldrar i restaurangen varje sommar.
Han fick sig ett gott skratt och jag fick mig till slut en fantastiskt god kycklingmiddag.

 foto wikipedia

När min arbetsperiod led mot sitt slut ville kocken på hotellet fjäska lite för mig och sa en dag:
-Eva, ikväll ska du få svensk mat, jag ska göra Pytt i Panna åt dig.
Såg verkligen fram emot det.
Middagen kom, serverades och där på min tallrik låg verkligen veckans rester. Det var en pytt i panna som innehöll allt och lite till.
Där fanns kyckling, potatis, ris, olika sorters grönsaker, skinka och.... fisk!
Jag åt (dock med mycket ketchup) log och tackade den spanske kocken så väldigt mycket, för han hade ju verkligen ansträngt sig och brytt sig om min längtan efter rejäl svensk husmanskost.

Här i Skåne har vi fördelen att ha grannar med anknytning till Spanien. Dom introducerade Tapas för oss.
Så gott, så lätt och det finns något som passar alla.
Ibland när de kommit hem från semestern sitter vi här och hoppas att de ska komma förbi med fantastiska korvar och otroligt goda oliver (vilket de gör :) Tack!!!!.
De har även varit här för att äta Tapas och.... jag har fått godkänt.




Här är några av våra favoritrecept:
Potatisklyftor med vitlöksdip

1 - 2 burkar inlagda potatisar
2 msk olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk salt

Klyfta potatisarna (praktiska och mjuka så även min 5-åring fixar det momentet)
Lägg dem i en skål och tillsätt övriga ingredienser.
Blanda (HÄR gillar 5-åringen att rycka in och gärna erbjuda sina händer!)
Ställ åt sidan.

Sätt ugnen på 225 grader

2 vitlökar (klyftas och skalas, lägges sedan i en ugnsfast form)
1 msk olivolja (ringlas över)

Grädda i ugnen 25 minuter, låt svalna

Blanda sedan:
5 msk naturell yoghurt
4 msk majonäs
paprika pulver
salt
...och sedan vitlöken när den svalnat så pass att du kan hantera och hacka den

Sätt in potatisarna i ugnen (tar ca 20 min) tills de fått färg.
Dippa och njut!
Fyllda körsbärstomater

Dela körsbärstomater i hälften och gröp ur kärnorna.

Mixa:
Kokta ägg och gröna oliver samt peppar

Fyll tomatskålarna
        

Och till sist hela familjens stora favorit. Igår hade jag bråttom och var trött så jag använde crabsticks istället.

Friterade räkor med korianderdip

Räkor stora eller små, crabsticks eller kräftstjärtar

Frityrsmet
1 ägg
1 ½ dl vatten
2 dl vetemjöl
1 tsk cayennepeppar

olja till fritering

Doppa skaldjuren i frityrsmeten och fritera dem i olja så att de är gyllenbruna.

Korianderdip
1 knippe koriander grovhackad
3 pressade vitlöksklyftor
2 msk tomatpure
2 msk pressad citron
1 msk rivet citronskal
1 ½ msk socker
1 tsk mald spiskummin
5 msk olivolja

Har du en matberedare är denna exemplarisk att använda när du gör denna dip.
Lägg alla ingredienser utom oljan i matberedaren mixa och häll sedan oljan genom matarhålet och låt såsen mixas tills den är väl genomarbetad.