Sparris, oxfile, rödvin å fikonvinäger :)



Lördagkväll och alla är hemma :)


Utlovade oxfilé för ett tag sedan. Måste säga att det är tacksam mat....
Du hittar oxfilé relativt billigt och det räcker läääänge (om inte som sonen säger, -Tur att inte jag är hemma för då hade det tagit slut)  ;)

Jag har skrivit om min avsky för grönsaker när jag var liten, jag var kräsen... MYCKET kräsen som barn. En annan sak jag hatade var svamp.

När jag för 24 år sedan (huuu vad länge sedan det lät!!!) började jobba, hamnade jag i en stad i Dalarna på ett fritidshem.
Min kollega var en luttrad fritidspedagog (som jag har sååå mycket att tacka för).  Vi hade vårt fritidshem i ett bostadsområde med mycket skog. Framåt hösten var vi ute och gick mycket med barnen och då visade han mig vad trattkantareller var.  Inte för att jag ville äta dem men så roligt det var att plocka :)
När vi sedan kom tillbaks till avdelningen så fixade han smörstekta kantarellmackor som både jag och de tvivlande barnen åt med stort glädje.
Sedan dess plockar jag ofta och gärna dessa läckerheter på hösten.

Min dotter som är 5 år vill varje höstlov åka till moster i Dalarna för att plocka svamp och framför allt göra popcorn-svamp.
Min syster värmer nämligen olja på spisen, sedan hälles halvtorra trattkantareller i denna olja för att friteras.
DÅ blir det popcorn-svamp.




Idag blev det en av mina favoritförrätter, egentligen tycker jag det är för mäktig för att serveras som det men... den är ju såååå god. Orginalet kommer från Björkuddens restaurang i Nyadal (Ångermanland)
www.bjorkudden.se
Har du vägarna förbi.... besök :)


Kantarellfyllda crépes med marinerade kronärtskockor, kronärtscréme  och aioli

4 personer

2ägg
2,5 dl vetemjöl
3 dl mjölk

200 g kantareller
1 gul lök
3 kronärtskockor (1 burk kronärtskockshjärtan)
2 citroner
2 msk osaltat smör
1 dl créme fraiche
2 äggulor
1 msk sherryvinäger (eller plommonvinäger, fikonvinäger)
0,5 msk tryffel bressure (använder inte detta det är gott ändå fast.... )
2 msk tryffelolja (olivolja)
1,5 dl rapsolja
0,25 dl olivolja
0,25 dl persilja
2 msk smör till stekning
salt och peppar


koka in skockorna med lättsaltat vatten, smör och en citron i skivor. Sjud (om de är färska) i 30 - 40 min. Låt dem svalma i kokvattnet.

Tag två äggulor i en mixer, tillsätt sherry (eller fikon) vinäger och tryffelbressure (vilket jag brukar utesluta eftesom jag sällan har det) och rapsolja. Smaka av med salt och peppar. Låt stå kallt till servering.

Skala skockorn och skär i större bitar, marinera med citronsaft från en citron, olivolja och finstrimlad persilja, salta och peppra.

Mixa en skockabotten med créme fraiche, salta och peppra. Låt stå kallt till servering.

Blanda ägg, mjöl och mjölk, lite salt till pannkakssmet. Stek fyra pannkakor.

Stek kantareller med smör, tillsätt lök. Fräs sedan med grädde (ca 2 dl) tills grädden börjar limma kantarellerna. Salta och peppra.

Lägg i kantarellfyllningen, vinägersåsen samt skockorna i pannkakorna. Vik över. Servera med skock-creme fraiche såsen.

Huvudrätten (oxfilén) var ju inte så mycket att göra åt mer än krydda och se glad ut. :)

Serverade sparris till, som jag bara ställde in i ugnen i 10 min. Serverade med riven parmesanost, rostade nötter och olivolja.

Sen var det det där med Hasselbacken :)
En gång för länge länge sedan fick jag förmånen att besöka denna restaurang.
Jag minns fortfarande min beundran av miljön och servicen trots min ringa ålder.
Sedan kom dessa hasselbacks - potatisar in på tallriken. Det var den mest fantastiska potatisrätt jag någonsin ätit.
(Ha, ha, kräsen som jag var så gillade jag ju knappt potatis)  ;)

I höstas var jag och min son i Stockholm, min allra bästa vän bjöd oss då till..... Hasselbacken. :)
Idag är restaurangen som jag minns den. Vita dukar, kristallkronor och framför allt.... fantastisk personal!
Min son vart nog lika imponerad som jag en gång blev av detta första intryck.

Rödvinssås till kött
Från Bonniers kokbok

1 msk smör
2 msk finhackad gul lök
1 krm vitpeppar
1 msk tomatpuré
1 msk vetemjöl
4 dl vatten
1 buljongtärning
1 msk soja
2 dl rödvin
2 msk svart vinbärs gele
1 krm vitpepar
1 msk smör

Smält 1 msk smör i kastrull och fräs sedan lök, peppar oc tomatpure i 2 - 3 min.
Pudra över mjölet och blanda väl.
Häll i det kalla vattnet och låt det koka upp under omrörning.
Tillsätt buljongtärning, soja och vin.

Låt såsen koka 15 minuter.

Sila av.

Smaksätt med gele och peppar.

Tillsätt 1 msk smör.


Till efterrätt gjorde jag:

Parfait med papayacoulis

3 äggvitor
1 tsk pressad citronsaft
1 msk honung
1 dl socker
2 dl vispgrädde

Coulis:
300 gram papaya
½ dl vatten
3/4 dl socker
3  tsk citronsaft

Blanda Äggvitor, citronsaft, honung och socker i en skål och ställ i vattenbad.
Vispa tills den når en temp på 60 grader.
Tag av värmen och vispa med elvisp tills den är marängliknande.

Vispa grädden och vänd ner i parfaitblandningen till en luftig smet.

Häll i 4 portionsformar (typ, vinglas, efterrättsskålar eller dylikt)
Ställ i frysen i 2 - 3 timmar.

Servera med färsk frukt och Coulis-såsen


(Personligen tyckte jag att detta blev för sött men.... resten av familjen hjälpte gäääärna till att äta upp min portion också)