Knycka äpplen och Äppelknyckarbyxor



När jag flyttade från Idre till Sollerön som 8 åring öppnades en helt ny värld.
Inte bara ett nytt språk, som sannerligen inte alltid var lätt att förstå.
-Va da um rätt i ä fattät?

Sollerön har en annan växtzon jämfört med fastlandet runt omkring. Efter uppväxten i Idre med rabarber som
enda frukt i trädgården (och det ÄR ju inte ens en frukt utan en grönsak) så kom jag till Paradiset.
Äppel- och Päronträd. Dessutom i massor!!
Solleröns vägar är kantade av äppelträd. Alléer som går mellan byarna på ön. Äppelträden var gamla och många började dö, en stor insats gjordes och idag är alléerna "restaurerade" av frivilliga äppelsponsorer, privata som företag.



Men det var inte bara äpplen och päron. Två gator från vårat hus fanns ett plommonträd. En sensommarkväll lurade min bror och hans kompis ut mig i mörkret för att vara vakt. För här skulle pallas plommon.
Vi smög oss iväg och jag fick ligga gömd i syrenhäcken nedanför huset med hjärtat bultande så jag trodde det skulle höras upp till boningshuset. Pojkarna fyllde påsar med plommon och kom efter en evighet (tyckte jag alltså) tillbaks till mitt gömställe.
Ingen upptäckte oss och vi begav oss hemåt. Bakom vårt hus satte vi oss och njöt av plommonen. Vi åt tills vi inte orkade längre och hade ändå en hel kasse kvar. Vad skulle vi göra?
Min bror kom på att jag hade en bra skänk i mitt rum där vi kunde gömma påsen och så fick det bli.
Men.... påsen glömdes bort och när mamma en vecka senare städade mitt rum började hon leta efter den konstiga
sötaktiga odören som fanns därinne.
Jag fick min utskällning och antagligen något straff av något slag, vilket jag förträngt. Men skvallra på sin storebror nä, det gjorde jag inte!
Detta var på den tiden då min födelsedag fortfarande hette "Menlösa barns dag" ;)

Palla frukt är väl inte något som barnen roar sig med idag gissar jag. Äppelknyckarbyxorna är för länge sedan borta.
Äppelknyckarbyxor undrar kanske några!?
Ja det är golfbyxor, fast ursprungligen var det baseballspelare som hade dessa byxor.
På mitten av 1800-talet använde ett baseballag i New York dessa byxor. De spreds sedan vidare till golfare, cyklister och skidåkare här i Europa på tidigt 1900-tal.
I Sverige kallades de ofta för äppelknyckarbyxor, eftersom det var lätt att gömma pallade äpplen i byxbenen.




Idag har jag närhet till Kiviks musteri. Kommer gäster på besök åker vi gärna dit. Promenera bland äppelträden, provsmaka sorter och botanisera bland deras andra växter.
Bilen fylls med juicer, must och familjens favorit "Varm och Kall".
Denna dryck kan som det låter drickas i ett stort glas med mycket krossad is som sprider imma på glaset en varm sommardag, eller så kan den värmas och hällas i ett Irish Coffee glas och avnjutas framför brasan en ruggig höstdag.
Drycken smakar äpple, vanilj och kanel. Gott gott.



I vår trädgård upptäckte vi första hösten en äppelträd som hade äpplen som såg lite annorlunda ut. De var avlånga, gula, syrliga men ack så goda.
Vi fick experthjälp som talade om att sorten kallas för Citronäpplen.
Det är tydligen Blekinges landskapsäpple. Melonäpple heter den också och har sitt ursprung i Tyskland.
Här har den odlats i 200 år. Den har en förmåga att klara sig från skorv.
God att torka och god att göra efterrätter på.



Njut nu av höstens skörd! och har grannen något alldeles extra vackert äpple på sitt träd......




Enkel äppeldricka

1 kg äpplen
1 liter vatten
5 gram citronsyra
1 gram bikarbonat
2 dl socker

Koka upp vatten och låt det kallna
Tvätta äpplena och skär dem tunnt (låt skal och kärnhus vara kvar)
Låt stå i 3 - 4 dygn
Häll upp saften genom ett durkslag
Sila eventuellt en gång till genom silduk
Rör ner socker efter smak och häll sedan på flaskor
Buffé äpplen

2 dl socker
2 dl vatten
3 dl rödvin
2 msk rödvinsvinäger
1 rödlök
3 äpplen

Koka upp socker och vatten så att det löses
Ställ att svalna

Blanda ihop rödvin, vinäger och den svala sockerlagen

Skala och hacka rödlöken

Skala och kärna ur äpplena, skiva dem

Rör ner rödlök och äppelbitar i rödvinsblandningen.

Låt stå i kylen ett dygn innan servering
Lingon Äppelkaka

ca 10 bitar

150 gram smör
2 dl råsocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk kanel
1 tsk bakpulver
2 stora äpplen
1 ½ dl lingon

Ugnen 175 grader

Rör socker och smör poröst
Tillsätt äggen ett i taget
Blanda i mjöl, kanel och bakpulver
Skala äpplena och riv dom grovt och blanda i smeten
Rör i 1 dl lingon i smeten
Häll i smord och bröad form (helst med löstagbar kant)
Strö över resterand lingon uppepå
Grädda i nedre delen av ugnen 45 minuter