...fast jag vet att de kallas ogräs....



Ogräset frodas nu i trädgården trots det kalla vädret.
Maskrosor och nässlor.

Men de kan ju bli något gott av dem. :)

Nässelsoppa och Maskrosvin i all ära men jag har några andra förslag.....


Nässelbröd med oliver

50 g jäst
6 dl fingervarmt vatten
2 tsk salt
1-2 dl finhackade nässlor
10-15 hackade oliver
2 dl grahamsmjöl
11-12 dl vetemjöl

Rensa nässelskotten. (OBS Handskar!!)
Skölj och finhacka bladen

Blanda ut jästen i vattnet, tillsätt salt, nässlor, oliver, grahamsmjöl och nästan allt vetemjöl.
Knåda eller kör i assistenten.
Låt degen jäsa täckt med bakduk i 1 timme.

Sätt ugnen på 250 grader

Efter första jäsningen knåda degen en stund eller kör den några tag i assistenten.
Dela och forma två bröd som läggs på plåt och jäses i 30-40 minuter. 

Gör ett par snitt i bröden. Sänk värmen till 200 grader och grädda i 30 - 40 minuter. 


När jag var i USA i slutet på 80-talet fick jag många nya matupplevelser. Några har jag redan delgivit här i bloggen (och många finns kvar att skriva om) ;)
Amerikanska pannkakor....
Ja, helst vill jag ju ha lönnsirap på men min tremänning (syssling som ni säger här i sydliga nejder) och hennes familj bodde i närheten av något som heter "Knott's Berry Farm".
Det är precis vad det låter, en bärodling, eller rättare sagt.... VAR en bärodling. Idag en nöjespark, men kolla gärna in hemsidan, här finns hela historien:

http://www.knotts.com/public/news/history/index.cfm

Här gjordes sylt, marmelad och sirap, och vilken sirap!!!
Här smakade jag Boysenbär (korsning mellan hallon och björnbär) första gången och att sirap kunde smaka på så många sätt, det hade jag inte haft en aaaning om innan dess.

Numer gör jag med nöje sirap på bär under sommaren.
Gott att ha på de amerikanska pannkakorna eller på glass.
Nu i år ska jag prova en helt ny variant:
(Så resultatet kan jag ju inte garantera...... så jag återkommer om det)



Maskros sirap

Några handfulla nävar maskrosblommor (utan stjälk)
vatten
socker
rivet skal från 1 citron
citronsyra

Lägg maskrosorna i en kastrull och häll på vatten så att det knappt täcker.
Värm försiktigt oc låt sjuda i ett par minuter. Låt sedan dra i ca 10 min.

Filtrera vätskan genom kaffefilter och mät den.

Häll tillbaka vätskan i kastrullen och tillsätt 2 - 2½ dl socker per dl vätska, rivet citronskal och knappt ½ tsk citronsyra per dl vätska.

Koka upp och låt koka sakta tills en sirap bildas.

Låt svalna något och häll på flaska

Receptet ovan kommer från Sölvi Vatn's bok "Rätt och slätt ur naturen". (Berghs förlag)

Rekomenderar boken varmt om du vill ha lite roliga recept med växter taget från naturen.

"Ibland undrar jag om vi har blivit hemmablinda. Vi hastar förbi mängder av vitaminer och näringsämnen i skog och mark på väg till affärens fruktisk som dignar under tjusiga, exotiska frukter och bär som vi knappt vet namnen på."
(citat ut boken ovan)