Ett av de mest betydelsefulla livsmedel i världen.

Fisk

Jag har skrivit om fisk förut och jag kommer att återkomma till ämnet måååånga gånger.
Med andra ord... jag gillar fisk.
Jag gillar att fiska med, särskilt att gå efter fjällbäcken eller runt tjärn, det är avkoppling det.




Den underligaste fiskrätt jag ätit var nog på Churchills favoritrestaurang i Pireus, (Atens hamnstad) Grekland. Vi var ett gäng ynglingar som vistades där under en sportlovsvecka.
Vi blev bjudna på denna restaurang, en ganska enkelt inredd sådan med ett stort porträtt på Churchill på ena väggen.
Vår siseron talade om för oss att vi bara skulle ta lite av rätterna som serverades även om vi hittade något vi tyckte mycket om för..... det var 18 rätter!!!

Det jag då minns mest av dessa rätter var en liten friterad fisk. Men.... den var friterad hel, med huvud ben och rubbet kvar. Det såg rätt oaptitligt ut med ögonen som blint stirrade på en från tallriken.
Jag blundade och bet och.... det var så gott!! :)

Ett av mina favoritrecept är inbakad gravlax:

Smördegsinbakad gravlax
6 personer

800 gram gravad lax
4 plattor smördeg
2 - 3 msk senap + 1 äggula
1 dl finhackad dill
½ dl finhackad gul lök
100 gram ost
1 ägg till pensling.

Lägg ut de tinade degplattorna till en rektangel. Pensla kanterna med lite vatten och se till att plattorna kommer omlott.
Kavla ut till en stor platt ca 30 * 40 cm.
Lägg gravlaxen på halva smördegsplattan.
Blanda senap, äggula, dill och lök och bred sedan ut det på laxen
Skär osten och lägg på.
Vik över smördegen, pensla skarvarna med uppvispat ägg.
Lägg paketet på bakplåtspapper på en plåt.

Gör sedan:

Spenattimbaler.
6 muffinsformar
250 g spenat
3 msk finhackad gul lök
2 ägg + 1 dl gräddfil
1 tsk salt + vitpeppar

Blanda spenat, lök och krydda.
Smörj formarna och fördela spenaten i dem
Vispa ihop ägg med gräddfil och slå den över spenaten.

Grädda sedan timbalerna med laxen i ugnen ca 20 minuter.

Sås:
2 dl créme fraiche
3 dl grädde
1 ½ dl sherry (eller vitt vin)
1 fiskbuljongtärning
1 msk smör + 1 msk vetemjöl

Koka upp créme fraiche tillsammans med grädde och sherry.
Smula i buljongtärning och koka under vispning 5 min.
Rör ihop smör och mjöloch klicka i under fortsatt vispning
Koka såsen ytterligare 5 min.

Serveras med pressad potatis.

 Abborfiske i tjärn. :)


Under en påsklovsvecka upptäckte mina föräldrar att vi hade fått "1000-bröder" i tjärn.

1000-bröder??? Ja det är när man plötsligt får mängder med småfisk (abborrar) som sällan växer sig större. Så denna påsk var det bara att pimpla på. Så fort vi fick kroken under isen så hade vi napp. Snacka om kul när man är barn!!!

Jag minns att pappa försökte göra något av dessa små fiskar men jisses vad mycket ben. Han skulle nog provat den grekiska varianten. :)

När vi är i stugan och får abborre då startar vi rökeriet. Det är så gott att bara plocka och äta.

Om du skulle vilja göra en annan panering när du steker fisk så är ett förslag här:
Mixa kryddiga nacho chips med vetemjöl (3 delar chips, 1 del vetemjöl)
Pensla fisken med créme fraiche, vänd i paneringen och stek som vanligt.



När jag var i USA hälsade vi bland annat på min gammelfaster.
Hon är ett kapitel för sig :) Jag älskade denna dam som ensam stack över till Amerika 21 år gammal år 1930.
Försörjde sig som hushållerska i Chicago och fick så goda vitsord så att hon strax innan 2:a världskriget fick tjänst hos president Roosevelt.

 Gammelfaster som Hushållerska runt 1940

Historien är lång och jag tänker inte dra den nu men.... en fenomenal kokerska var hon.
Fick förmånen att lära mig laga ratatouille av henne (men den tar vi en annan gång) :) hon lärde mig också att det fanns en speciell krydda i USA som man inte skulle vara rädd att använda i matlagningen och det var....
lönnsirap.
På slutet av 80-talet när jag besökte henne var det svårt att hitta det i Sverige men snälla släktingar som man har "over there" så kom det troget en kartong emellanåt med lönnsirap, diverse kryddor, hushållsfärger och "Pepto bismol" (om ni vet vad det är??) ;)

Lax med lönnsirap och crépes
4 portioner

1 kg lax
smör och olja

Marinad
3 msk finstrimlad ingefära
2 finstrimlade chilifrukter
2 finhackade schlottenlökar
2 dl Kikkoman soja
2 dl lönnsirap
1 dl solrosolja
svartpeppar

Crépes
3 ägg
5 dl mjölk
2 ½ dl vetemjöl
½ tsk salt
100 gram färsk spenat (ja... jag gillar spenat) ;)
1 finhackad vitlöksklyfta
smör
  • Putsa laxen
  • Blanda alla ingredienser till marinaden och häll upp den i en form.
  • Skär laxen i kuber och lägg i marinaden i minst 1 timme
  • tag upp laxen torka den noga med hushållspapper, spara marinaden
  • Fräs spenaten och mixa den i matberedare med vitlök
  • Vispa i äggen och tillsätt vetemjöl och salt
  • Vispa i mjölken

    Tag sedan laxen och bryn i smör och olja så den får en fin yta.
    Tag upp laxen

    Häll marinaden i stekpannan och låt den reducera på svag värme till cirka en tredjedel återstår.

    Stek crépes, lägg i lax och den reducerade marinaden.

    Servera med Créme fraiche och sallad.