Dalmål

Sitter på bussen på väg hem från min brors 50års firande, ett vikingagille med meny därefter.
Tyvärr var det hällande regn så jag tyckte synd om de stackarna som stog ute och grillade köttet. 
Men trots vädrets makter vart det gott kött och mycket formidabla rotfrukter och mjöd som bjöds till.

Nä det blir inte grillat på menyn idag däremot Dalmål. Kulla är och förblir jag in i själ och hjärta även om jag just nu längtar hem till Skåne nu när vi skumpar fram på E20 i riktning söderut.
Visste ni att det faktiskt kan vara riktigt bekvämt och trevligt att åka buss?
Det visste inte jag utan fasade för dessa 3 timmar på E20. Men nu när vi passerar Hallandsåsen måste jag erkänna att få sitta i bekväma skinnfotöljer med fotstöd, fritt kaffe och internet ombord så.... tja inte ska jag klaga.



Dalmål ja.... vi fick dalmål till förrätt på gillet. Kolbotten kallas det.
Nä, det var inte kolen från grillen som inmundigades!

Kolbotten äts i norra Dalarna, och käre bror.... det är INTE pannkaka ;).
Man häller ut en tunn smet gjord på kornmjöl i en lagg och sedan gräddas den över öppen eld (helst över och undervärme) och ja... man kan grädda den i vanlig pannkakslagg.
Till detta äter man en sås gjord på messmör och stekfläsk.

Denna maträtt har sitt ursprung bland skogsarbetarna i norra Dalarna. En mäktig maträtt så att energin satt i extra länge.


Kolbotten med messmörduppa

2 dl Vetemjöl
2 dl Kornmjöl
2 dl vatten
2 dl Mjölk
salt

Stek ca 250 gram fläsk (eller bacon om ni föredrar det) i pannan.
Lägg det åt sidan.

Koka ihop
1 burk Gammaldags Messmör
2 dl Grädde
Mjölk att späda ut med
Salt och Peppar efter behag
Blanda sedan i fläsket i messmör smeten.

Tag en kolbotten, bred på messmör smet och rulla ihop.
Ät och njut ;)


Vi gör den gärna i samband med att vi på sommaren ska röka fisk i stugan.


Vad förknippar jag mer med mitt barndoms landskap i matväg.
Jo, fisk och vilt. Men tänk er att få gå efter fjällbäcken och försöka lura de där fjällöringarna. Det är avkopplande (även om det är grymt irriterande. För inte är det lätt inte!)

Våra barn brukar roa sig med abborfiske i tjärnen på sommaren
(En tjärn eller göl definieras som en liten sjö, ofta i skogen eller i anslutning till en våtmark) enl. wikipedia.

Till kokt fisk finns en annan specialité som jag bara älskar (även om det låter helt ooootroligt så är det så gott)


Römgröt och fisk

8 hekto röding eller öring
ca 2 - 3 liter vatten
½ - 1 msk salt
1  hackad gul lök
10 kryddpepparkorn

Koka upp vatten, salt och pepparkorn
Lägg i fisken så att vattnet täcker
Lägg i löken
Koka 10 - 20 minuter

Koka ihop:
6 dl grädde (får du tag på norsk Römme så är det det bästa, går att göra på gräddfil med)
1 dl vetemjöl
½ tsk salt
½ dl mjölk

Vispa hela tiden tills gröten släpper kastrullen.
Späd eventuellt med mjölk om den blir för tjock.

Servera den kokta fisken med potatis (helst mandel om du får tag på det). En klick röm-gröt som du strör kanel och socker på.



För vet ni kära vänner!!
Nu känner jag verkligen att det är vår och då kan jag tillåta mig att verkligen längta upp till stugan och semestern!

Fiska, gå på fjället, basta och.... bara vara.