Morötter

Till helgen kommer jag att få träffa två av de käraste personer (utöver mina barn förstås) jag har här i världen :)

Då kom jag att tänka på morötter...... hrm
Inte på grund av utseendet, de är visserligen båda väldigt söta och färgstarka, regäla och fått böja sig emellanåt för hinder här i livet.
Nä det har naturligtvis med mat att göra. ;)

Den ena lagar en fatastisk morotsoppa och den andra gör currystekta morötter som gör att man glömmer bort resten av maten på bordet.

När jag växte upp i norra delarna av Dalarna fanns det inte så mycket som växte i trädgårdslandet. Det var mest rotfrukter men MORÖTTER!!!!..... Det var ju sött :)
Så gott det var att bara gå ut i landet, dra upp en morot, torka av jorden mot gräset några gånger och sedan äta. Lite knaster mellan tänderna vart det men det spelade ingen roll och hörde liksom till.
Min storasyster gick lös på mandelpotatisen när hon var liten. En gång skulle farmor vara snäll så hon gick och sköljde av en men snabbt gick min syster ut i landet, doppade potatisen i jorden och åt sedan nöjt.




Morotssoppa
10 personer

1 kg morötter
1 kg tomater
1 liter vatten
1 ½ tsk salt
4 vitlöksklyftor
3 msk tomatpure
peppar
1 tsk söndersmulade kryddor av lagerblad, timjan och rosmarin

Koka upp lite vatten i en kastrull och lägg ner tomaterna sedan de stuckits i skalet med en gaffel. Ta upp dem när skalen spruckit och dra av skalen.

Koka upp vattnet med saltet i en stor kastrull. lägg ner de skrapade morötterna sedan de skurits i bitar.
Skär tomaterna i bitar och lägg i dem att koka med.

Skala vitlöksklyftorna och lägg i dem hela i spadet.

Koka alltsammans i 20 minuter.

Sila från spadet och spara det. (Den som bara vill ha en svag smak av vitlök plockar upp alla klyftorna ur grönsaksblandningen.)

Kör grönsaksblandningen i en matberedare eller mixer.
Blanda grönsakspurén med spadet.

Krydda med tomatpuré, mer salt om det behövs, peppar och örtkryddor.


(Ni som känner mig väl förstår syftningen med bilden) ;)


Den andra "moroten" då?

Tänk dig att du är trött, så trött in i märgen att du inte orkar någonting.
Tänk dig då att någon knackar på dörren en lördags morgon när du helst vill ligga i sängen heeeeela dagen.
Tänk dig så att denna någon drar upp dig, sätter dig i en bil och kör ut dig till ett torp mitt i skogen.

Du blir satt vid ett bord med en kaffekopp och en whiskey.
(och en hel burk med italienska mandelskorpor)
Du får prata (om du vill)
Du får tiga (om du vill)
Du kan "rymma" ut i stora skogen några timmar (om du vill)
Du får.... bara vara....

På kvällen ryker det ur bastun.
Lögaredagen.
Du bastar, kommer in i torpet, brasan brinner i öppna spisen, maten står på bordet, det röda vinet gnistrar i glasen.
Spelkorten åker fram, skratt, stoj, avkoppling....

Efter en sådan helg tycker du dig ha varit ledig en vecka.

Tack för att ni finns! :)



Momo's Mumsiga Morötter

(Allt enligt hennes egen beskrivning på min "Idol-vägg" i köket, se tidigare inlägg)

Skala morötter efter tycke och smak
Koka dem al dente
Slå av vattnet.

Smält smör i en stekpanna.
Tillsätt, curry (eller cyrry som hon säger) och vitlök
Skaka om och ruska REDIGT (sista ordet ska uttalas på västergötska) ;)