Minnen och dagens rester

Annandag påsk... tittar in i kylskåpet men efter 3 tonåringar och en (visserligen kräsen men ägg och laxälskande) 5-åring är det rätt torftigt.
Men något ska det väl kunna bli.
Vad har du i ditt kylskåp?? Varför slutade dom sända det? ett jäääätte roligt program (tyckte jag iallafall).
Men nu åter till MITT kylskåp, hrm.... fortfarande lax kvar och räkor finns i frysen så.....
Fram med en av mina favorit kokböcker :) 

(det syns nästan.... ingen rygg kvar och rätt "flötig")

Bonniers kokbok är speciell för mig.
Bonniers kokbok fanns när jag var liten,  en lika sliten version som den jag har hemma idag.
När jag väl lärde mig läsa upptäckte jag att.... det fanns recept hur man gjorde Chokladbollar!!!! 
(måste föresten kolla om det står choklad- eller neger-bollar i min barndoms kokbok....)

Efter ett tag började jag även bläddra lite i denna fantastiska bok.... här fanns till och med hur man gjorde sockerkaka och KOKADE ägg ( jag som inte ens gillade ägg!! )  Det stod hur man kokade potatis, varm choklad och styckade grisar! En fantastisk bok!!!

Köpte en själv på bokrean för några år sedan, mycket uppdaterad och mycket användbar (även om man inte kan stycka gris efter den).

I den finns ett favoritrecept.
(Är nämligen noga med att skriva i mina kokböcker när jag lagat receptet, om eventuella ändringar efter min smak osv.)
I detta tar jag bort fänkålen eftersom jag personligen inte gillar det....


 
Lax och räkpasta med apelsin

400 gram pasta
400 gram laxfile (gravad eller rökt)
500 gram räkor med skal
2 msk olivolja
1 msk tomatpuré
2 dl grönsaksbuljong
1 dl vitt vin
2 dl creme fraiche
1/2 tsk timjan
rivet skal och pressad saft av 1 apelsin
2 krm salt
1/2 krm cayenne peppar
(200gram fänkål)

Skala räkorna

Lägg skalet i en stekpanna, häll i olja. Fräs några minuter

Tillsätt tomatpuré, buljong och vin, koka ca 10 minuter.

Sila bort räkskalen och tillsätt créme fraiche. Smaksätt med timjan, apelsin, salt och peppar. Skala och hacka vitlöken och ev. fänkål. Tillsätt i såsen.

Slutligen, skiva laxen. Tillsätt lax och räkor och låt såsen bli varm.

Ätes (helst) med färsk pasta.



Det var påskhelgens rester ;)

Hittade på rean en bok av Sara Begner. I ärlighetens namn aldrig hört talas om henne men....
Vilken kokbok!!

Efterrätten hämtad därifrån, enkel, lyxig och god. Preceis som man vill ha den :)




Lyxig chokladtårta

14 - 16 bitar

150 gram smör eller margarin
150 gram mörk choklad
6 cl madeira (eller som jag använde whiskey) ;)
3 dl sylt (Sara Begner använder körsbär, själv använde jag plommon)
1 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 dl kakao
3 ägg

chokladglasyr:
150 gram mörk choklad
2 msk smör eller margarin
2 msk råsocker
2 msk kaffe

garnering:
frukt
ev, pinjenötter

Sätt ugnen på 175 grader

Smält smöret tillsätt chokladen, madeiran (whiskeyn) och sylten.

Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och kakao. Vänd i chokladsmeten.

Vispa upp äggen och tillsätt dom.

Grädda i ca 20 minuter i mitten av ugnen

Glasyren:
Smält chokladen i vattenbad eller i micro.
Tillsätt smör, socker och kaffe, rör till slät smet.

När kakan kallnat, häll över glasyren och dekorera med frukt eller bär som går bra ihop med choklad. :)

Servera med grädde eller vaniljglass.


Nu var det inte så mycket rester kvar i mitt kylskåp men ack så god middag det blev av laxen, räkorna, creme fraichen och apelsinerna som fanns kvar efter påskmiddagen. :)

Ha en god annandagpåsk kära vänner !