Besök....

Egentligen inget oväntat besök för....
varje år ett par dagar efter påsk dyker min mor och far upp hos oss.  Vi bor nämligen väldigt strategiskt till här i Skåneland :)
Varje påsk springer dom orientering i Danmark. Påskelöpet... (har faktiskt sprungit det med, det är JÄTTEKUL!! )
sedan åker de förbi oss för mat och husrum.

Eftersom min man legat på sjukhus sista veckan och blev utskriven idag så..... var vi väl hemma en timma innan mina föräldrar dök upp. PUST!!!!
Middag.... vad gör man??

Åter igen...
vad finns i ditt kylskåp ;).....   Fläskfilé, grädde..... hrm.... champinjoner..... peppar och....
= god middag.




Eva's snabba fläskfilé

Bryn fläskfile. tillsätt champinjoner samt mycket rosé peppar efter ett tag.

Häll på lite congac eller whiskey och flambera. (inte nödvändigt men gott) ;)

Tillsätt cremefraiche och/eller grädde låt puttra en bra stund.

Koka potatis eller pasta till och njuuuuut.




Till detta serverade jag en av mina aaaabsolut favoriter. Sparris med getostcréme.

Till saken hör att innan jag träffade min man så sparris..... tja.... näääää....
Det där sladdriga äckliga sakerna i sina glasförpackningar..... blääää

MEN så råkade jag då träffa en Skåning som ääääääääslkade sparris och (nykär som jag då var) ;) log jag lite lätt och försöööökte.
Lyckades så där halvdant måste jag ju säga men nu som skånska själv har jag fått lära mig av proffsen.


Tips!

Sparris ska ätas färsk, fäskfryst OK på vinterhalvåret men om man köper en bunt på ICA så......
gör som tulpanerna, kapa en centimeter på stjälken, stoppa bunten i färskt vatten och låt stå några timmar innan det är dax att tillreda dem.





Sparris med getostcréme

Koka sedan upp vatten, häll över sparrisen, låt stå till serveringen. Ätes med:

Mixa 100 g getost med 2 dl vispgrädde i en matberedare. Mer behövs inte. Himelskt gott !!

Anonym

Smörstekta färska sparris med vitlök....inte heller så tokigt kan jag lova....